Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-87DNCJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magdah Becker Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Lea Pinheiro Paixaopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Auxiliadora Mattos Pimentelpt_BR
dc.creatorAvani Avelar Xavier Lanzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:31:46Z-
dc.date.available2019-08-09T14:31:46Z-
dc.date.issued1988-12-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-87DNCJ-
dc.description.abstractThe intention of this work is to raise a deeper reflection on the traditional fase os preparing for the teaching of reding already existing in schools. Starting from a theorical retaken of the question on evsion and repeating os students attending the first grade of an elementary school which has as a basis the teaching of reading and its multiple features, a study about the preparatory period for reading and writing learning is proposed, trying to detect the role it would play as to the relation between scholar failure and the teaching of reading. So a critics on pedagogical practicing developed a preparatory period of a public school is presented followed by a valuation of a group of children as to determined linguistic and psycholinguistic abilities concerning the teaching of reading. A critical study and the comparison among the development of thies group of children in three situations in the preparatory period, at the end of the school year, and in the selected abilities made it possible to achieve certain aspects which led us to a conclusion that there is a necesity of proceeding to a return into the practice of the preparatory period for the teaching of reading so that it fails to be a factor of discrimination, selection and predictio either of the suces of the failure of the studentpt_BR
dc.description.resumoA intenção deste trabalho é suscitar uma reflexão mais profunda sobre a tradicional fase de preparação para a alfabetização existente nas escolas. Partindo-se de uma retomada teórica de problemática da evasão e da repetência na primeira série do 1º grau, que tem como pano de fundo e alfabetização e suas múltiplas facetas, popõe-se um estudo sobre o período preparatório para a aprendizagem da leitura e da escrita, procurando-se detectar que papel ele teria na relação entre o fracasso escolar e a alfabetização. Apresenta-se, assim, uma crítica à prática pedagógica desenvolvida num período preparatório de uma escola pública, seguindo-se uma avaliação de um grupo de crianças quanto a determinadas habilidades linguísticas e psicolinguísticas vinculadas à alfabetização. O estudo crítico e a comparação entre o desempenho desse grupo de crianças em três situações, no período preparatório, ao final do ano letivo e nas habilidades selecionadas permitiram constatar certos aspectos que levaram à conclusão de que há necessidade de se processar um redirecionamneto na prática do período prepara tório para a alfabetização, para que ele deixe de ser fator de discriminação, seleção e predição do sucesso ou do fracasso do aluno.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFracasso escolar e alfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherRepetência Ensino de primeiro graupt_BR
dc.subject.otherEvasão escolar no ensino de primeiro graupt_BR
dc.subject.otherFracasso escolar Ensino de primeiro graupt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.titleFracasso escolar e alfabetização: uma crítica ao período preparatóriopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000109.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.