Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8GGQ72
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oto Neri Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Amanda Amantes Neiva Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Cristiano Mauro Assis Gomespt_BR
dc.contributor.referee3Elizabeth Vieira Maiapt_BR
dc.creatorRafael de Araujo Alvares Marinhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:25:34Z-
dc.date.available2019-08-10T07:25:34Z-
dc.date.issued2010-12-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8GGQ72-
dc.description.abstractThe abundance of classroom exams and its close relation with the actual curriculum justify an investigation of its use in research. The aim of the present one is to investigate some possibilities and limitations of common classroom assessment to track students growth of competence in the subject of physics. Some characteristics of classroom assessments are discussed, its relation with competence and some possible advantages of its employ in contrast with other assessments or systemic evaluations. In the analysis, two kinds of assessment are used: trimestral grades and dichotomous items. For each, a longitudinal multilevel analysis is carried out and the results are compared and measured up to the literature. These comparisons indicate that classroom assessments can be used in studies that track growth of competence. There are three reservations, however, against the use of these practices: it can lead to a vague conception of competence; it can present difficulties for equalization; and it might not be adequate to a unidimensional approach. All of these reservations are sprung by limitations of the methodological design imposed by the ethics of the educational practice. Finally, study limitations are discussed.pt_BR
dc.description.resumoA abundância das avaliações de sala de aula e sua íntima relação com o currículo real justificam uma investigação das possibilidades de seu uso em pesquisas. O objetivo deste trabalho é investigar algumas possibilidades e limitações do uso de avaliações escolares ordinárias para estudar a evolução da competência em física. São discutidas algumas características das avaliações escolares, suas relações com a competência e algumas possíveis vantagens de seu uso em relação ao uso de testes de pesquisa ou avaliações sistêmicas. Na análise, utilizam-se dois tipos de avaliações: notas trimestrais e respostas a provas fechadas. Para cada um desses tipos, é feita uma análise multinível longitudinal e os resultados são comparados entre si e também com a literatura. Essas comparações indicam que as avaliações escolares podem ser usadas em estudos da evolução da competência. Porém, destacam-se três ressalvas quanto a esse uso: leva a certa vagueza na conceituação de competência; pode apresentar dificuldades para equalização; e pode não ser adequada a um tratamento unidimensional. Todas essas ressalvas nascem de limitações no desenho metodológico impostas pela ética da prática educativa. Por fim, são discutidas algumas limitações do estudo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNotas escolarespt_BR
dc.subjectlongitudinaispt_BR
dc.subjectCompetência em físicapt_BR
dc.subjectAvaliações escolarespt_BR
dc.subjectEstudospt_BR
dc.subject.otherRendimento escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleO uso de avaliações escolares ordinárias para estudar a evolução da competência em Físicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___rafael___vers_o_final.pdf712.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.