Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M7F6M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oto Neri Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Amanda Amantes Neiva Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.referee3Arnaldo de Moura Vaz da Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Carlos Eduardo Porto Villanipt_BR
dc.contributor.referee5ALESSANDRO DAMASIO TRANI GOMESpt_BR
dc.creatorGeide Rosa Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T07:16:48Z-
dc.date.available2019-08-14T07:16:48Z-
dc.date.issued2011-05-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M7F6M-
dc.description.abstractThis study focuses on the learning of physics concepts by high school students. It aimed to a) verify if the students develop their understanding of electricity concepts throughout the taught unit, b) identify if the contextual factors such as gender, the class, the course, the social economic class and the level of students´ engagement contribute to explain their development in the concepts researched. In order to achieve the above objectives a longitudinal study with three waves of data collection was developed. For a better understanding, qualitative and quantitative tasks applied to the third year high school students throughout the teaching of the unity about electricity, were analyzed. A system for categorizing the data based on the hierarchical concept of electricity was created in order to better analyze the qualitative data. The Rasch model was used to analyze the dichotomous data for the elaboration of a ruler to measure students understanding based on their tasks´ answers. The results showed that the students developed their understanding about electricity. However, the students demonstrated different levels of development. The main factor found to explain students´ development differences was the level of students´ cognitive engagement in the classroompt_BR
dc.description.resumoA pesquisa relatada refere-se à aprendizagem de conceitos físicos de estudantes do Ensino Médio. Procurou-se investigar se os estudantes evoluem no entendimento dos conceitos de eletricidade ao longo da unidade de ensino e também identificar se fatores contextuais como o gênero, a turma, curso, o nível socioeconômico e o estado de engajamento do estudante contribuem para explicar a evolução dos mesmos no domínio investigado. Para atender a esses propósitos um estudo longitudinal com três ondas de dados foi desenvolvido. Para interpretar o entendimento, analisaram-se tarefas de natureza qualitativa e quantitativa aplicadas aos estudantes ao longo da unidade de eletricidade ministrada na terceira série do Ensino Médio. Métodos qualitativos e quantitativos foram utilizados para analise dos dados. Um sistema categórico baseado na complexidade hierárquica das concepções de eletricidade foi construído para analisar os instrumentos qualitativos. O modelo Rasch para análise de dados dicotômicos foi utilizado para a obtenção de uma régua para mensurar o entendimento dos estudantes a partir de suas respostas nas tarefas propostas. Verificou-se que os estudantes evoluíram no entendimento dos conceitos de eletricidade. Entretanto, os estudantes apresentaram padrões evolutivos diferenciados. Constatou-se que o estado de engajamento cognitivo ao longo das aulas constitui o principal fator a explicar as diferenças evolutivas desses estudantespt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectaprendizagempt_BR
dc.subjecteletricidadept_BR
dc.subjectensino mediopt_BR
dc.subject.otherEletricidade Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFísica (Ensino médio) Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA evolução do entendimento dos estudantes em eletricidade: um estudo longitudinalpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.