Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8MAHYM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nilma Lino Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Celia Maria Magalhaespt_BR
dc.contributor.referee2Aracy Alves Martins Evangelistapt_BR
dc.creatorCaroline Leite Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:56:10Z-
dc.date.available2019-08-11T13:56:10Z-
dc.date.issued2009-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8MAHYM-
dc.description.abstractThe aim of this research is to understand the pedagogical practice of multi-graded classroom teachers, going through territories of teachers education who start to give their first steps towards the specificities of Rural Education and of multi-graded classrooms, with courses which contemplate the reality of country people, proposing to offer a kind of education which values their origins values, costumes, culture supplying the real needs related rural teachers education. Courses such as Pedagogia da Terra and the program Escola Ativa, which have differentiated pedagogical programs aiming an education for freedom, to form a person conscious of his social role. The multi-graded classrooms are labeled as a synonym of slowness and poor quality once they are made up of several grades with one only teacher, located usually in rural places, with precarious physical and material structure. However, we will see that the teaching in those classes can be of good quality, since a minimum condition of structure is offered. This research shows the changes, in these multi- graded schools along the years, regarding the teachers formation, school structure, teaching working conditions, school transportation, the emerging of the concept of Rural Education, among others. Therefore, theoretical background was searched in Tardif (2000, 2002, 2005), Pimenta (2005), Arroyo (2000, 2007), and others, who discuss the formation and practice of the teachers. Regarding the Rural Education there was the contribution of authors such as Caldart (2004, 2008, 2009), Calazans (1993), Molina (2008), Vendramini (2008), Leite (2002). The research was organized in six chapters, besides the introduction and the final considerations, where the pedagogical practice of multi-graded classroom teacher was analyzed, based on daily observation, interviews and questionnaires, which associated to theoretical referential led to the construction of this work which aims to understand how this practice is formed without an academic formation which has this teaching modality.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem por objetivo compreender a prática pedagógica do professor de sala multisseriada, passando pelos territórios da formação docente, que começa a dar os seus primeiros passos em direção às especificidades da Educação do Campo e da multisseriação, com cursos que contemplam a realidade dos povos campesinos e se propõem a oferecer uma educação que valorize suas raízes - valores, costumes, culturas , suprindo as reais necessidades quanto à formação docente do professor do campo. Cursos como Pedagogia da Terra e o Programa Escola Ativa, que têm propostas pedagógicas diferenciadas que visam uma Educação Libertadora, para formar um sujeito consciente de seu papel social. As salas multisseriadas são rotuladas como sendo sinônimo de atraso e de baixa qualidade por se tratar de turmas compostas por várias séries, com um único professor, localizadas, em sua grande maioria, em localidades rurais, com estruturas física e material precárias. No entanto, veremos que o ensino nessas turmas pode ser sim, de qualidade, desde que ofereça condições estruturais mínimas para isso. Esse estudo mostra as mudanças ocorridas no decorrer dos anos nessas escolas multisseriadas em relação à formação docente, estrutura das escolas, condições do trabalho docente, transporte escolar, a emergência do conceito de Educação do Campo, dentre outros. Para tal, buscamos embasamento teórico em Tardif (2000, 2002, 2005), Pimenta (2005), Arroyo (2000, 2007), dentre outros, que discutem a formação e a prática dos professores. Em relação à Educação do Campo, contamos com contribuições de autores como Caldart (2004, 2008, 2009), Calazans (1993), Molina (2008), Vendramini (2008), Leite (2002), entre outros. A pesquisa está organizada em seis capítulos, além da Introdução e das Considerações Finais, onde analisamos a prática pedagógica do professor de sala multisseriada com base em observações do seu cotidiano, entrevistas e questionário, que associados aos referenciais teóricos, nos proporcionaram construir esse trabalho, que busca compreender como esta prática é construída sem uma formação acadêmica que contemple essa modalidade de ensino.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática pedagógicapt_BR
dc.subjectformação docentept_BR
dc.subjectclasses multisseriadaspt_BR
dc.subjecteducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleEducação no meio rural: um estudo sobre salas multisseriadaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educa__o_no_meio_rural_um_estudo_sobre_salas_multisseriadas.pdf13.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.