Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8MSH5T
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Thais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Tarcisio Rodrigues Botelhopt_BR
dc.contributor.referee2Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.creatorSolange Maria da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T05:59:24Z-
dc.date.available2019-08-11T05:59:24Z-
dc.date.issued2011-08-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8MSH5T-
dc.description.abstractIn this study it is made a reading of the strategies and educational practices undertaken and actualized by freed slaves in the county of Rio das Velhas in the eighteenth century. For that, I had as basis the concept of education in a more extended shape than the scholar context, considering the actions practiced by the freed slaves in the spaces of brotherhoods, in the world of crafts and in the private space. These spaces provided exchange of knowledge and techniques and also social and cultural learning that combined, recreated and adapted in the daily contacts between the subjects guided survival strategies, strategies for social inclusion, and strategies of knowledges apprehension. I tried to articulate Historiography of Brazilian Slavery with the History of Education, being aware to pedagogical/educational phenomena and to the experience of the subjects. The research was developed through wills and inventories, using theoretical approach of the New Social History. In this way, the study shows the singularities of the educational practices and social experiences from the freed slaves, allows focusing on these singularities and allows comprehending better the process of knowledge and of the literate way involving this ethnic group in eighteenth century in Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoO estudo traz uma leitura das estratégias e práticas educativas empreendidas e efetivadas pelos negros forros na Comarca do Rio das Velhas no século XVIII. Para tanto, foi utilizado o conceito de educação de forma mais ampla que no contexto escolar, tendo em vista as ações exercidas pelos negros forros nos espaços das irmandades, no mundo dos ofícios e no universo do privado. Esses espaços proporcionaram trocas de conhecimentos e técnicas, além de aprendizados sociais e culturais, que, combinados, recriados e adaptados nos contatos cotidianos entre os sujeitos, orientaram estratégias de sobrevivência, de inserção social e de apreensão de saberes. Procuramos articular a Historiografia da Escravidão brasileira com a História da Educação, atentando para os fenômenos pedagógicos/educativos e para a experiência dos sujeitos. A pesquisa foi desenvolvida a partir de testamentos e inventários, utilizando aportes teóricos da Nova História Social. Desse modo, o estudo expõe e permite que as singularidades das práticas educativas e as experiências sociais dos negros forros sejam enfocadas e, ainda, que sejam melhor compreendidos os processos do saber e do mundo letrado, envolvidos nesse grupo étnico no século XVIII, em Minas Gerais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociabilidadespt_BR
dc.subjectEstratégias e Práticas Educativaspt_BR
dc.subjectSéculo XVIIIpt_BR
dc.subjectNegrospt_BR
dc.subject.otherSociabilidadept_BR
dc.subject.otherMinas Gerais História Século XVIIIpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherNegros Minas Gerais História Século XVIIIpt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleEstratégias e práticas educativas dos negros na comarca do Rio das Velhas, século XVIIIpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_solange.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.