Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NPGKA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Joao Valdir Alves de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Isabel de Oliveira e Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Magali dos Reispt_BR
dc.contributor.referee2Livia Maria Fraga Vieirapt_BR
dc.creatorElenice de Brito Teixeira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T22:10:43Z-
dc.date.available2019-08-12T22:10:43Z-
dc.date.issued2011-06-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NPGKA-
dc.description.abstractThis research prioritized professional trajectories of five teachers and a professor in activity in early childhood education in Ilhéus / BA, aiming to interpret the representations of educational practice expressed in the narratives of these individuals. From this perspective, I sought the possibility of reconstitution of the expressions, words, silences, attitudes, feelings and knowledge that underlie the practices of early childhood education teachers and translate their concepts and sensibilities. I started from the assumption that there is a set of discourses that, somehow, help to build the representations of this practice. They are discourses on women, the division of labor, children and teaching, often backed in naturalistic conceptions, religious and political practices that integrate social and help build, maintain, and also overcome the teachers' identities. Through the diversity of theoretical approaches on the issue of representations I opted for dialogue with the representation theory proposed by French philosopher and sociologist Henri Lefebvre (1983). This option was based on the understanding that the assumptions Lefebvrean present as possible to unravel the conditions through which the representations of this practice have been formed. The dialogue with authors who have devoted to the issue of teaching conditions in early childhood education, as Kramer (2003, 2008), Rocha (2001), Cerise (2002), Silva (2008), and others, as well as questionnaires analysis and interpretation of narratives interviews (FLICK, 2004; BOLIVAR, 2002), led me to the conclusion that the teachers and kindergarten teacher, when considering their family backgrounds, experienced an upward movement in their social trajectories when they insertion in teaching. Today, however, individuals consider to be living in a time increasingly discredited, both economically and socially. Some social representations about the practice and education in early childhood education say that such activity as naturally feminine, non professional and directed towards the protection and supply the needs of children, somehow maintain some narrative passages of the individuals interviewed. However, these representations are contextualized and gain elements of the emerging practices that occur in institutions devoid of objective conditions; practices of care programs for children of popular area, as also, for pedagogical discourses that emphasize child development and child rights.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa priorizou trajetórias profissionais de cinco professoras e um professor em exercício na educação infantil no município de Ilhéus/BA, buscando interpretar as representações da prática educativa expressas nas narrativas desses sujeitos. Nessa perspectiva, busquei a possibilidade de reconstituição das expressões, palavras, silêncios, atitudes, sentimentos e conhecimentos que perpassam as práticas de professoras da educação infantil e que traduzem concepções e sensibilidades docentes. Parti do pressuposto de que existe um conjunto de discursos que, de alguma maneira, ajudam a construir as representações sobre essa prática. São discursos sobre a mulher, a divisão do trabalho, a criança e o magistério, muitas vezes respaldados em concepções naturalísticas, religiosas e políticas que integram as práticas sociais e ajudam a construir, manter e também superar as identidades docentes. Diante da diversidade de enfoques teóricos sobre a questão das representações optei por dialogar com a teoria das representações proposta pelo sociólogo e filósofo francês Henri Lefebvre (1983). Esta opção apoiou-se na compreensão de que os pressupostos lefebvreanos apresentam-se como possibilidade para desvendar as condições por meio das quais as representações dessa prática se formaram. O diálogo com autores que têm dedicado à questão da condição docente na educação infantil, como Kramer (2003; 2008), Rocha (2001), Cerisara (2002), Silva (2008), e outros, bem como a análise de questionários e a interpretação das entrevistas narrativas (FLICK, 2004; BOLÍVAR, 2002), me conduziram à conclusão de que as professoras e o professor da educação infantil, se consideradas suas origens familiares, experimentaram um movimento de ascensão em suas trajetórias sociais quando da inserção no magistério. Hoje, entretanto, os sujeitos consideram estar vivendo um momento cada vez mais desprestigiado, tanto do ponto de vista econômico, quanto social. Algumas representações sociais existentes sobre a prática educativa na educação infantil e que dizem dessa prática como naturalmente feminina, pouco profissional e voltada para a proteção e suprimento das necessidades das crianças, de algum modo sustentam algumas passagens narrativas dos sujeitos entrevistados. No entanto, essas representações são contextualizadas e ganham elementos de práticas emergentes que ocorrem em instituições desprovidas de condições objetivas; de práticas de cuidado voltadas para crianças de meios populares; como também, de discursos pedagógicos que enfatizam o desenvolvimento infantil e os direitos da criança.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativaspt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCondição docentept_BR
dc.subjectRepresentaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores  Aspectos sociais  pt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociais pt_BR
dc.titleCondição docente na educação infantil: representações do presentept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_elenice_de_brito_t_silva.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.