Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAFI-8U5PAU
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Intimidade performada: A gestão da visibilidade em "Memórias , crônicas e declarações de amor", de Marisa Monte |
Authors: | Rusvel Nantes Dornelas Amaro |
First Advisor: | André Guimarães Brasil |
First Referee: | Vera Regina Veiga Franca |
Second Referee: | Eduardo Antônio de Jesus |
Abstract: | Em abril de 2007, a edição brasileira da revista Rolling Stone chegava às bancas com uma chamada, no mínimo, instigante: quem tem medo de Marisa Monte?. Tendo em vista a autonomia conquistada pela artista frente ao mercado fonográfico e o crescente investimento na construção da própria imagem, esta pesquisa discute a reconfiguração da visibilidade a partir de certo deslimite entre os domínios do público e do privado. Para tanto, analisamos fotografias feitas por Marisa Monte para o projeto gráfico do disco e do songbook Memórias, crônicas e declarações de amor (2000). Partindo do pressuposto de que os produtos midiáticos estão cada vez mais permeados por narrativas autobiográficas, buscamos mapear alguns traços que marcam a subjetividade contemporânea, em um contexto de emergência da vida ordinária e do homem comum. Buscamos entender ainda de que maneira os processos de celebrização foram transformados devido à constante exteriorização da intimidade. Por meio da análise das imagens, desejamos refletir acerca de uma dinâmica sociocultural que intensificou a demanda de observação do outro e, ao mesmo tempo, legitimou a exposição e a gestão de si. Portanto, ao contextualizar a postura de Marisa Monte diante da indústria cultural brasileira, tentamos mensurar traços autorais que fazem de sua própria obra parte de uma estratégia de manutenção da fama, respondendo, assim, às práticas contemporâneas que estimulam o culto à performance. |
Abstract: | In April 2007, the Brazilian edition of Rolling Stone magazine arrived at the newsstand with the at least curious headlines: who is afraid of Marisa Monte?. Taking in consideration the autonomy conquered by the artist in relation to the phonographic market and the increasing investment in the construction of the own image, this research discusses the reconfiguration of the visibility from certain unlimit between the domains of the public and the private. For this, we analyzed photographs made by Marisa Monte for the graphical project of the record and songbook Memórias, crônicas e declarações de amor (Memories, chronicles and declaration of love - 2000). Consideringthat the mediatic products are even more permeated by autobiographical narratives, we search to verify some traces that structure the contemporary subjectivity, in a context of emergency of theordinary life and the common man. We also searched to understand how the celebrization processes had been transformed due to a constant exteriorization of the privacy. Through the analysis of the images, we desired to reflect about a sociocultural dynamics that intensified the demand of observation of the other and, at the same time, legitimized the exposition and the management of herself. Therefore, when we contextualized the position of Marisa Monte in relation to the Braziliancultural industry, we tried to measure authorial traces that make her proper music part of a strategy of maintenance of the fame, answering, thus, to the contemporary practices that stimulate the cult of the performance. |
Subject: | Performance (Arte) Fotografia Comunicação Monte, Marisa, 1967- |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/FAFI-8U5PAU |
Issue Date: | 26-Apr-2011 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao_rusvel.pdf | 2.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.