Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GCPA-737QCU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anézia Moreira Faria Madeirapt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Assis Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Cristina Pinto de Jesuspt_BR
dc.creatorNatalia de Cassia Hortapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T15:01:29Z-
dc.date.available2019-08-09T15:01:29Z-
dc.date.issued2007-03-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GCPA-737QCU-
dc.description.abstractThis qualitative study adopted a phenomenological approach and aimed to understand the meaning of health professionals care delivery to adolescents in the basic health network. The research was carried out at two health centers in Belo Horizonte/MG. Study participants were fifteen Family Health Team professionals, including nurses, physicians, nursing auxiliaries and community health agents. Data were collected through an open interview, guided by the following question: What does it mean, for you, to deliver care to adolescents? The subjects discourse was analyzed according to comprehensive ideographic analysis in line with Martins and Bicudo (1989). Categories were initially interpreted in the light of Alfred Schutz, the precursor of Social Phenomenology.The comprehensive analysis of participants testimonies converged to three large categories that indicate how adolescents receive care in the basic health network: 1- Care delivery to the adolescent: experienced contradictions. Shows what challenges are met and limitations in care delivery to adolescents; 2- Care delivery to the adolescent: being in the world with the other. Deals with the relation between the health professional and the adolescent; 3- Care delivery to the adolescent in basic care: picture of a practice. Emphasizes adolescents andhealth services and the need to organize the service with a view to care delivery to this public. When reflecting about the meaning of this care for the professionals, we could apprehend that it is permeated by challenges in terms of their professional training and limitations imposed by the adolescent phase itself, leading to a sometimes conflicting, sometimes pacific relation between professionals and adolescents. This research appoints possible roads for care delivery to adolescents in basic health care, mainly focusing on health promotion and disease prevention. Interdisciplinary and multiprofessional work with adolescents, based on a welcoming and humanistic proposal, represents the main challenge for health professionals.pt_BR
dc.description.resumoEstudo de natureza qualitativa com abordagem fenomenológica que teve como objetivo compreender o significado do atendimento ao adolescente pelos profissionais de saúde na atenção básica. A pesquisa foi realizada em dois centros de saúde da cidade de Belo Horizonte/MG. Participaram do estudo quinze profissionais da Equipe de Saúde da Família, incluindo enfermeiro, médico, auxiliar de enfermagem e agente comunitário de saúde. Os dados foram coletados por meio de entrevista aberta guiada pela questão norteadora: O que é, para você, atender o adolescente?. Os discursos dos sujeitos foram analisados segundo a análise ideográfica compreensiva de Martins e Bicudo(1989), e as categorias interpretadas, incipientemente, à luz de Alfred Schutz, precursor da Fenomenologia Social. A análise compreensiva dos depoimentos confluiu para três grandes categorias que sinalizam o atendimento ao adolescente na atenção básica de saúde: 1- Atender o adolescente: as contradições vivenciadas. Mostra os desafios em atender o adolescente e as limitações enfrentadas nesse atendimento; 2- Atender o adolescente: ser-nomundo com o outro. Fala da relação do profissional de saúde com o adolescente; 3- Assistência ao adolescente na atenção básica: retrato de uma prática. Focaliza a relação adolescente - serviços de saúde e a necessidade de organização do serviço para atender o adolescente. Ao refletir sobre o significado desse atendimento para os profissionais, foi possível apreender queeste é permeado por desafios relacionados à sua formação e às limitações da fase da adolescência, levando a uma relação ora conflituosa, ora pacífica entre profissional e adolescente. A pesquisa aponta caminhos possíveis no atendimento ao adolescente na atenção básica tendo por foco principal a promoção à saúde e a prevenção de agravos. O trabalho interdisciplinar e multiprofissional com adolescentes, sedimentado em uma proposta acolhedora,humanística, constitui o grande desafio para os profissionais de saúde.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEquipe de Saúde da Famíliapt_BR
dc.subjectFenomenologia Socialpt_BR
dc.subjectAtenção Básicapt_BR
dc.subjectRelação Profissional de Saúde-Adolescentept_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectPrograma Saúde da Famíliapt_BR
dc.subject.otherSaúde do Adolescentept_BR
dc.subject.otherServiços de Saúde para Adolescentespt_BR
dc.subject.otherCentros de saúdept_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.otherRelações Profissional-Pacientept_BR
dc.subject.otherEntrevistaspt_BR
dc.subject.otherExistencialismopt_BR
dc.subject.otherPrograma Saúde da Famíliapt_BR
dc.titleO significado do atendimento ao adolescente na atenção básica à saúde: uma análise compreensivapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nat_lia_de_c_ssia_horta.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.