Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNP25
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Da bossa nova ao pop: transformações na obra de Marcos Valle entre 1968 e 1974
Authors: Alexei Figueiredo Michailowsky
First Advisor: Carlos Vicente de Lima Palombini
First Referee: Glaura Lucas
Second Referee: Martha Tupinambá Ulhôa
Third Referee: Álvaro Simões Corrêa Neder
Abstract: Um estudo das transformações ocorridas entre 1968 e 1974 na música do compositor Marcos Valle. Contém biografia e discografia, catalogando os trabalhos mais importantes. Do estudo de letra, música e processos de gravação de onze LPs, um conjunto de características próprias emerge, situando a obra de Marcos Valle no universo musical brasileiro. Métodos diversos de análise são aplicados a uma seleção de obras, buscando revelar transformações na composição, entonação, sintaxe melódica e harmonia funcional. Particular atenção é dada à contribuição de Marcos Valle à multimídia musical da criação de trilhas sonoras e jingles à filmagem de videoclipes para canções próprias. O groove, geralmente considerado uma característica da obra do compositor, é examinado a partir da interseção de teorias relativas à hierarquia estrutural e à percepção musical. Entre 1968 e 1974, a música de Marcos Valle se caracteriza pela combinação de influências da cultura popular brasileira e de uma tradição cosmopolita, constituindo-se numa das primeiras e mais duradouras expressões do pop brasileiro.
Abstract: A study of changes taking place from 1968 to 1974 in the music of the Brazilian composer Marcos Valle. Includes biography and discography, with a description of works. From the study of lyrics, music and recording processes of eleven LPs, an ensemble of traits emerges, setting the work of Marcos Valle within the universe of Brazilian music. Different methods of analysis are applied to a set of works, attempting to reveal changes in composition, vocal delivery, melodic syntax and functional harmony. Particular attention is paid to his contribution to musical multimedia from the creation of soundtracks and jingles to the recording of video clips for original songs. Groove, generally considered a feature of the composer, is examined from the point of view of theories concerning structural hierarchy and music perception. From 1968 to 1974, Marcos Valles music displays a combination of influences from both popular Brazilian culture and a cosmopolitan tradition, making it one of the first and longest-lasting expressions of Brazilian pop.
Subject: Música popular Brasil História e crítica
Musica
Valle, Marcos, 1943-
Soul (Música)
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNP25
Issue Date: 17-Dec-2008
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
alexei_michailowsky_mestrado_200870.11 MBUnknownView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.