Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPLCM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Henrique de Oliveira Iazzettapt_BR
dc.creatorMarcos Edson Cardoso Filhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T02:58:49Z-
dc.date.available2019-08-11T02:58:49Z-
dc.date.issued2008-04-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPLCM-
dc.description.abstractThe possibilities of sound recording and reproduction, introduced by Thomas Edisons phonograph, brought significant changes in the way people produce and listen to music. In Brazil, the commercial recordings began in 1902 and, since then, the practices of popular music main product of the recording industry had to adapt themselves to the recording culture. From the dialogue between recording technologies and the brazilian popular music emanated many different sonorities and these aided to structure the popular song language. The present study investigates the phonographic practices in Brazil and their relationship with the changes of sonority in the recorded samba. Starting from the belief that technology influences the aesthetics and the language of the recorded popular music, our goal is to discover and describe how that influence occurs. The research includes two eras: the acoustic and electric ages of recording (until 1971). The first part of the work is a historical discussion of the record culture in Brazil and its studio practices. For that, semi-structured interviews were used withsingers and researchers, along with the reading of primary sources (texts about recorded music published in the studied periods). In the second part, aural and sonological analyses of sambas are proposed with special attention to Mario Reis phonography.pt_BR
dc.description.resumoAs possibilidades de gravação e reprodução sonoras, introduzidas a partir do fonógrafo de Thomas Edison, trouxeram mudanças significativas na forma como as pessoas produzem e ouvem musica. No Brasil, as gravações comerciais em disco iniciaram-se em 1902 e, desde então, as praticas de musica popular principal produto da indústria do discotiveram que se adaptar `a cultura da gravação aqui desenvolvida. O dialogo entre as tecnologias de gravação e as manifestações musicais brasileiras produziram sonoridades diversas e auxiliaram na estruturação da linguagem da canção popular. O presente estudo investiga as praticas fonográficas no Brasil e sua relação com as transformações ocorridas na sonoridade do samba gravado. Partindo do pressuposto de que a tecnologia influencia a estética e a linguagem da musica popular gravada, nossa meta é descobrir como ocorre esse eixo de influencia. A pesquisa abrange duas épocas: as eras mecânica e elétrica de gravação (ate 1971). A primeira parte do trabalho é uma reflexão historiográfica da cultura da gravação no Brasil e suas praticas de estúdio. Para isso, foram utilizadas, ao lado da bibliografia existente, entrevistas semi-estruturadas com cantores e pesquisadores, bem como fonogramas restaurados digitalmente e consultas a periódicos especializados em musica gravada do período estudado. Em um segundo momento foram propostas analises auditivas e sonológicas de sambas cantados, com especial atenção `a fonografia de Mario Reis.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectThomas Edisonpt_BR
dc.subjectTécnicas de gravaçãopt_BR
dc.subjectPraticas fonográficaspt_BR
dc.subject.otherReis, Mário, 1907-1981pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherSamba Brasil História e críticapt_BR
dc.titlePelo gramofone: a cultura da gravação e a sonoridade do samba (1917-1971)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
texto_completo.pdf25.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.