Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPP4V
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fausto Borem de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Heloisa Faria Braga Feichas | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Antônio Rafael Carvalho dos Santos | pt_BR |
dc.creator | Leonardo Barreto Linhares | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T14:29:44Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T14:29:44Z | - |
dc.date.issued | 2007-08-24 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPP4V | - |
dc.description.abstract | Study about the recognition of musical elements typical of bebop and baião in Pro Zeca by Brazilian composer and saxophonist Victor Assis Brasil (1945-1981) in its leadsheets (manuscripts and transcription) and the interpretation included in the recording Victor Assis Brasil (1974). The transcription of the theme and improvisation of this historical recording (instrumentation, bass line and harmonic, melodic and rhythmic elements) was the departing point for a descriptive and comparative analysis, which also resorted to historical and theoretical references of performance practices in jazz (GRIDLEY, 2006; LAWN, 1995; HOBSBAWM, 1990, BAKER, 1987) and Brazilian music (GIFFONI, 1997; SIQUEIRA, 1981; SÉVE, 1999). The findings related to both the composition and its interpretation by Victor Assis Brasil point to a hybridization between jazz and baião, in which the characteristics of these genres sometimes remain recognizable and sometimes result in a unique synthesis. The Appendixes include five leadsheets of Pro Zeca: the composer´s manuscript, an anonymous manuscript and the transcriptions of the introduction, the theme and the improvised solo in the composer´s recording. | pt_BR |
dc.description.resumo | Estudo sobre o reconhecimento de elementos musicais característicos do bebop e do baião na obra Pro Zeca de Victor Assis Brasil (1945-1981) e sua interpretação, incluída no disco Victor Assis Brasil (1974). A transcrição do tema e improvisação nesta gravação (instrumentação, elementos melódicos, harmônicos, rítmicos e de condução de baixo) serviu de base para uma análise descritiva e comparativa, fundamentada por referenciais históricos e teóricos das práticas de performance do jazz (GRIDLEY, 2006; LAWN, 1995; HOBSBAWM, 1990, BAKER, 1987), e da música brasileira (GIFFONI, 1997; SIQUEIRA, 1981; SÉVE, 1999). Os elementos encontrados, tanto na composição quanto na interpretação de Victor Assis Brasil, apontam para o hibridismo entre o bebop e o baião, onde suas características se por vezes permanecem reconhecíveis, por vezes apresentam uma síntese. Inclui como anexos a edição de cinco leadsheets de Pro Zeca: o manuscrito do compositor, um manuscrito anônimo e as transcrições da introdução, do tema e do solo improvisado gravados pelo compositor. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Bebop | pt_BR |
dc.subject | Performance musical | pt_BR |
dc.subject | Baião | pt_BR |
dc.subject | Hibridismo | pt_BR |
dc.subject | Victor Assis Brasil | pt_BR |
dc.subject | Música brasileira | pt_BR |
dc.subject.other | Musica instrumental | pt_BR |
dc.subject.other | Bop (Música) | pt_BR |
dc.title | Pro Zeca de Victor Assis Brasil: aspectos do hibridismo na música instrumental brasileira | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
capa_pro_zeca.pdf | 109.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
pro_zeca_artigo.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.