Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPP4V
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee2Antônio Rafael Carvalho dos Santospt_BR
dc.creatorLeonardo Barreto Linharespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T14:29:44Z-
dc.date.available2019-08-11T14:29:44Z-
dc.date.issued2007-08-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPP4V-
dc.description.abstractStudy about the recognition of musical elements typical of bebop and baião in Pro Zeca by Brazilian composer and saxophonist Victor Assis Brasil (1945-1981) in its leadsheets (manuscripts and transcription) and the interpretation included in the recording Victor Assis Brasil (1974). The transcription of the theme and improvisation of this historical recording (instrumentation, bass line and harmonic, melodic and rhythmic elements) was the departing point for a descriptive and comparative analysis, which also resorted to historical and theoretical references of performance practices in jazz (GRIDLEY, 2006; LAWN, 1995; HOBSBAWM, 1990, BAKER, 1987) and Brazilian music (GIFFONI, 1997; SIQUEIRA, 1981; SÉVE, 1999). The findings related to both the composition and its interpretation by Victor Assis Brasil point to a hybridization between jazz and baião, in which the characteristics of these genres sometimes remain recognizable and sometimes result in a unique synthesis. The Appendixes include five leadsheets of Pro Zeca: the composer´s manuscript, an anonymous manuscript and the transcriptions of the introduction, the theme and the improvised solo in the composer´s recording.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre o reconhecimento de elementos musicais característicos do bebop e do baião na obra Pro Zeca de Victor Assis Brasil (1945-1981) e sua interpretação, incluída no disco Victor Assis Brasil (1974). A transcrição do tema e improvisação nesta gravação (instrumentação, elementos melódicos, harmônicos, rítmicos e de condução de baixo) serviu de base para uma análise descritiva e comparativa, fundamentada por referenciais históricos e teóricos das práticas de performance do jazz (GRIDLEY, 2006; LAWN, 1995; HOBSBAWM, 1990, BAKER, 1987), e da música brasileira (GIFFONI, 1997; SIQUEIRA, 1981; SÉVE, 1999). Os elementos encontrados, tanto na composição quanto na interpretação de Victor Assis Brasil, apontam para o hibridismo entre o bebop e o baião, onde suas características se por vezes permanecem reconhecíveis, por vezes apresentam uma síntese. Inclui como anexos a edição de cinco leadsheets de Pro Zeca: o manuscrito do compositor, um manuscrito anônimo e as transcrições da introdução, do tema e do solo improvisado gravados pelo compositor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBeboppt_BR
dc.subjectPerformance musicalpt_BR
dc.subjectBaiãopt_BR
dc.subjectHibridismopt_BR
dc.subjectVictor Assis Brasilpt_BR
dc.subjectMúsica brasileirapt_BR
dc.subject.otherMusica instrumentalpt_BR
dc.subject.otherBop (Música)pt_BR
dc.titlePro Zeca de Victor Assis Brasil: aspectos do hibridismo na música instrumental brasileirapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
capa_pro_zeca.pdf109.16 kBAdobe PDFView/Open
pro_zeca_artigo.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.