Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Carlos Aleixo dos Reispt_BR
dc.contributor.referee2Yara Vieira Quérciapt_BR
dc.creatorAureliano Afonso Araujopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T21:24:59Z-
dc.date.available2019-08-11T21:24:59Z-
dc.date.issued2007-12-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNK-
dc.description.abstractThe Suzuki method for violin has been largely used as a teaching method for beginners in Brazil. The use of the method, however, is often restricted to the repertoire of the books, not taking into consideration its philosophy and is also done in a traditional way. This thesis analyzes common technical problems that the students might have while dealing with the method and aims to find solutions for them, suggesting preparatory exercises for the repertoire as they are presented in the first three books. These exercises fit in a number of precepts that we call Flesch-Rostal-Bosisio tradition. This tradition is a chain of thoughts that has been evolving through the work of these three great masters. The accuracy of this chain is well know through the results obtained by Professor Pablo Bosisio, who is a national reference regarding the teaching of the violin in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoO Método Suzuki tem sido largamente utilizado para o ensino elementar do violino no Brasil. Na maioria das vezes esse uso se restringe apenas ao repertório do método, num contexto tradicional de ensino independente da sua filosofia. Esse trabalho analisa problemas técnicos comuns aos alunos desse universo e busca soluções por meio de exercícios que se encaixem na ordem cronológica do repertório dos três primeiros volumes. Esses exercícios por sua vez se inserem num conjunto de preceitos que denominamos aqui tradição Flesch-Rostal-Bosisio por se tratar de uma linha coerente de pensamento que vem evoluindo através de trabalho desses três renomados professores. A eficiência dessa corrente é comprovada pelos resultados que o professor Paulo Bosisio obtém no Brasil e que o tornaram referência nacional no ensino do instrumento.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de violinopt_BR
dc.subjectMétodo Suzukipt_BR
dc.subjectPaulo Bosisiopt_BR
dc.subject.otherMetodo Suzukipt_BR
dc.subject.otherViolino Instrução e ensinopt_BR
dc.titleProcedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzukipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
aureliano_disserta__o_completa.pdf865.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.