Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7YHNHX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Patricia Furst Santiagopt_BR
dc.contributor.referee1Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee2Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Angelo Nonato Natale Cardosopt_BR
dc.creatorPaulo Henrique Campos Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T21:59:38Z-
dc.date.available2019-08-12T21:59:38Z-
dc.date.issued2007-03-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7YHNHX-
dc.description.abstractThis study investigates the potential benefits of the Alexander Technique for the development of singers. The study adopts a literature review which includes an anatomic-physiological description of the organs and mechanisms that form the vocal equipment, as well as the principles and theoretical foundations of the Alexander Technique and its connection with singing. To obtain information about the connections between the Alexander Technique and singing, semi-structures interviews were conducted with five singers, who also are Alexander practitioners. The data provided by them were analyzed according to the categories established in the literature review, which provided the parameters related to both areas singing and the Alexander Technique. The analysis results allow us to suggest that theAlexander Technique may have a fundamental role in the establishment of a new and healthier relation of the singer with his or her vocal equipment in diverse levels: breathing, vocal support, vocal quality and vocal projection, anxiety, tension, effort and expressivity. The Alexander Technique makes it possible for singers to overcome their vocal problems and limitations, generated by the bad use of the organism which may be unconsciously adopted by singers. In this way, the Alexander Technique may improve the vocal functioning of singers and provide to them a better quality of life.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo investiga os possíveis benefícios da Técnica Alexander nodesenvolvimento do cantor. A revisão de literatura adotada inclui a descrição anatomofisiológica dos órgãos e mecanismos do aparelho fonador, assim como os princípios e fundamentação teórica da Técnica Alexander e suas relações com o canto. Com o objetivo de obter informação sobre as interfaces entre as duas áreas, foram conduzidas entrevistas semi-estruturadas com cinco cantores praticantes da Técnica Alexander. Os dados obtidos nestas entrevistas foram analisados segundo categorias estabelecidas através da revisão de literatura, que forneceu parâmetros relativos a ambas as áreas - canto e Técnica Alexander. Os resultados encontrados na análise nos permitiram sugerir que a Técnica Alexander pode ter papel fundamental em uma nova e mais saudável relação do cantor e do aluno de canto com seu instrumento vocal, em diversos níveis: respiração, apoio da voz, qualidade, projeção e colocação vocal e produção vocal ao nível da laringe. A Técnica Alexander proporciona a superação de muitos problemas e limitações gerados pelo mau uso do organismo, adotado inconscientemente pelo próprio cantor. Percebemos ainda que, além de todos os aspectos técnicos relativos à prática vocal, outros pontos como ansiedade, tensão, esforço, bem como a expressividade no canto também foram elevadas a uma mais saudável e eficaz conduta do cantor a partir da prática da Técnica Alexander.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnálise musicalpt_BR
dc.subjectExpressividade no cantopt_BR
dc.subjectTécnica Alexanderpt_BR
dc.subject.otherCanto Estudo e ensino DLCpt_BR
dc.subject.otherTécnica Alexanderpt_BR
dc.titleO Impacto da Técnica de Alexander na prática do canto: um estudo qualitativo sobre as percepções de cantores com experiência nessa interaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
o_impacto_da_t_cnica_alexander_na_pr_tica_do_canto.pdf3.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.