Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7Z6NKC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee2Paulo Sérgio Malheirospt_BR
dc.creatorMario Luiz Marochi Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:47:03Z-
dc.date.available2019-08-12T05:47:03Z-
dc.date.issued2007-12-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7Z6NKC-
dc.description.abstractThis work provides historical, analytical and performance aspects about A Sertaneja (The Countryside Lady), a piano work written by the Brazilian composer Brazilio ItiberE in 1869. This is one of the first works that marked the beginning of music nationalism in Brazil. At the end of the nineteenth-century, when it was written, virtuosity and the search for national music expressions were common traits. Although the composition of A Sertaneja coincides with a more religious and less virtuositycentered Franz Liszt, this Hungarian composer was a fundamental figure in the amateur musical career of the diplomat Brazilio ItiberE, who became his personal friend. Still reminiscent of the pianist-composers style who aimed at innovations in the sound conception of their instrument, A Sertaneja exhibits passages that are similar to passages in the piano works by Liszt and, to a lesser extent, to the lyricism of Frederic Chopin. On the other hand, the central thematic material of the work's archlike (ABA) form was derived from Balaio Meu Bern Balaio, a theme of a typical folklore dance in the composer's hometown Paranagua, in the State of Parana, Brazil.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo busca prover dados históricos, analíticos e de performance sobre A Sertaneja, obra para piano solo, composta por Brazílio Itiberê e publicada no ano de 1869. É uma das primeiras peças a marcar o início do nacionalismo na música erudita brasileira. Destaca-se, nesta composição de Itiberê, uma integração entre o virtuosismo instrumental europeu e o início da busca de uma expressão musical nacional brasileira. Por um lado, ainda remanescente do estilo dos compositores pianistas românticos que buscavam inovações na concepção sonora do instrumento, A Sertaneja exibe trechos que refletem a influência da escrita virtuosística de Franz Liszt e, em menor grau, do lirismo de Fréderic François Chopin. Embora o período de composição de A Sertaneja coincida com o período mais religioso e menos centrado no virtuosismo de Franz Liszt, esse compositor húngaro foi figura fundamental na amadorística carreira musical do diplomata Brazílio Itiberê, tornando-se seu amigo pessoal. Por outro lado, o tema da seção central da forma em arco (ABA) de A Sertaneja foi extraído de Balaio Meu Bem Balaio, tema folclórico inspirado no fandango, dança popular típica de Paranaguá (Paraná), cidade natal do compositor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLisztpt_BR
dc.subjectnacionalismopt_BR
dc.subjectpianopt_BR
dc.subjectvirtuosismopt_BR
dc.subjectA Sertanejapt_BR
dc.subjectromantismopt_BR
dc.subjectChopinpt_BR
dc.subjectBrazílio Itiberêpt_BR
dc.subjectanálise musicalpt_BR
dc.subjectBalaio meu bem Balaiopt_BR
dc.subject.otherCunha, Brasílio Itiberê da, 1846-1913 A Sertaneja Análise, crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleA Sertaneja de Brazílio Itiberê: uma análise formal e interpretativapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mario_disserta__o_5.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.