Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7C6NWD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marlucy Alves Paraisopt_BR
dc.contributor.referee1Adriana Maria Cancella Duartept_BR
dc.contributor.referee2Tânia de Freitas Resendept_BR
dc.creatorRosani Siqueirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:28:41Z-
dc.date.available2019-08-13T17:28:41Z-
dc.date.issued2007-10-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7C6NWD-
dc.description.abstractIn this dissertation, the functioning of discourse on the participation of families in two public schools belonging to Betim Public School District, Minas Gerais is studied. By means of empirical research conducted in two schools (in which two different texts that deal with the participation of the families in the school were collected, observations of the most different practices in family participation within the schools were made, and interviews of families and school employees were conducted), the different strategies used by each school are clearly shown in terms of how the participation works as well as how employees and family members are held co-responsible for solving school problems. The analysis was made by using some of the concepts taken from the work of Michel Foucault, such as power, government, and discourse. This study then discusses the manner in which family participation in the schools has been studied by Brazilian researchers, the type of participation material that circulates in the two researched schools (namely, advertising materials magazines, newspapers, invitations, and murals, instructional materials explanatory texts about the performance of programs like School Boards, Open Schools and Commissions; and institutional proclamations acts, decrees, and administrative rulings), events promoted by professionals from both schools with respect to the families, and what the professionals, students, and families of both researched schools think. The analysis of this material shows the power of the psychological and juridical discourses in the practice of participation, evinces how the affective techniques, responsible supervisors, and evaluators are essential to the performance of discourse in participation in the researched schools, and presents all of the divisions made by the participation and creation of a curriculum for the families, which is aimed at providing them with orientation as to how to take care of themselves, control their children, and actively participate in their scholastic lives. The general argument developed in the dissertation is that discourse on the participation of families in the researched schools is a government strategy to convince students parents or guardians of the importance of actively participating in the scholastic lives of their children. Moreover, this discourse also invests in the school professionals, mobilizing and encouraging them to demonstrate their commitment to education beyond the classroom.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, estuda-se o funcionamento do discurso da participação das famílias em duas escolas da Rede Municipal de Betim Minas Gerais. Por meio de uma pesquisa empírica realizada em duas escolas (em que foram coletados diferentes textos que tratam da participação das famílias na escola, realizadas observações das mais diferentes práticas de participação nelas existentes e feitas entrevistas com familiares e funcionários/as das duas escolas), são mostradas as diferentes estratégias usadas na escola tanto para fazer a participação funcionar, como para co-responsabilizar funcionários/as e familiares pela resolução dos problemas escolares. Para a análise, foram utilizados alguns conceitos retirados da obra de Michel Foucault, tais como poder, governo e discurso. Neste estudo discute-se, então: o modo como a participação das famílias nas escolas tem sido estudada por pesquisadores/as brasileiros/as, o tipo de material de participação que circula nas duas escolas pesquisadas (a saber: materiais publicitários revistas, jornais, convites e murais; materiais instrucionais textos explicativos sobre o funcionamento de programas como Conselhos Escolares, Escola Aberta e Colegiado; e institucionais leis, decretos e portarias), os eventos promovidos pelos/as profissionais das duas escolas às famílias e o que pensam profissionais das duas escolas pesquisadas e familiares dos/as alunos/as. A análise desse material mostra a força dos discursos psicológicos e jurídicos nas práticas da participação, evidencia como as técnicas afetivas, responsabilizadoras e avaliadoras são fundamentais para o funcionamento do discurso da participação nas escolas investigadas, bem como apresenta todas as divisões feitas pela participação e criação de um currículo para as famílias que visa orientá-las a cuidar de si mesmas, controlar seus filhos e participar ativamente da vida escolar deles. O argumento geral desenvolvido na dissertação é de que o discurso da participação das famílias nas escolas pesquisadas funciona como uma estratégia de governo para convencer os/as responsáveis dos/as alunos/as da importância de acompanharem a vida escolar de seus/suas filhos/as. Além disso, esse discurso também investe nos(as) profissionais das escolas para mobilizá-los/as, fazendo com que se envolvam com aspectos escolares para além da sala de aula.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subjectEnsino públicopt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subject.otherEducação Participação dos paispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFamília e escolapt_BR
dc.subject.otherFamíliapt_BR
dc.titleA participação nas escolas: um currículo para as famílias?pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_rosani_siqueira.pdf860.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.