Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7E2HEQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonia Vitoria Soares Aranhapt_BR
dc.contributor.referee1Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee2Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee3José Newton Garcia de Araujopt_BR
dc.contributor.referee4Eloisa Helena Santospt_BR
dc.creatorJoao Cesar de Freitas Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T08:18:51Z-
dc.date.available2019-08-11T08:18:51Z-
dc.date.issued2008-04-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7E2HEQ-
dc.description.abstractThe present work intends to deepen the knowledge around the activity developed for the Educators who act in the field of the Professional Education of short duration, also call of initial or basic level. For in such a way, it appeals to the deriving methodology of the Psychology of the Work, more necessarily that one based on the workmanship of Yves Clot, known as clinical of the activity. This methodological orientation, of strong vygotskian inspiration, appeals the qualitative techniques of inquiry, as the register in video of the activity of the workers and its posterior confrontation, made in such a way for the proper Educators (direct auto-confrontation) how much for others partners/co- workers (crossed auto-confrontation). The empirical inquiry observed five programs of Professional Education developed by different institutions in the region metropolitan of Belo Horizonte, being three Non-Governmental Organizations (NGOs), an initiative of the municipal public power and an initiative developed through partnership between the public sector and a NGO. The results had indicated the strong prevalence of subjective aspects in the construction of the professional sort that we stipulate to call Educators of Professional Education, thus confirming the estimated ones of Clot (2006) of that the sort strong is influenced by the professional style. The analyses of the data gotten through the filmings, confrontations, interviews and documentary research also suggest the strong convergence enter the Psychology of the Work and the Critical Pedagogy, allowing to recommend the deepening of the qualitative inquiries around the initiatives come back toward the Professional Education of basic level, as much those promoted by the public power how much those originary ones of the civil society. Finally, this work allows to strengthen the recommendation of that the public politics in the field of the Professional Education of initial level offer to greater attention for the contributions of the workers who execute them.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho pretende aprofundar os conhecimentos em torno da atividade desenvolvida pelos Educadores que atuam no campo da Educação Profissional de curta duração, também chamada de nível inicial ou básica. Para tanto, recorre à metodologia oriunda da Psicologia do Trabalho mais precisamente aquela fundamentada na obra de Yves Clot, conhecida como clínica da atividade. Essa orientação metodológica, de forte inspiração vygotskiana, recorre a técnicas qualitativas de investigação, como o registro em vídeo da atividade dos trabalhadores e sua posterior confrontação, feita tanto pelos próprios Educadores (autoconfrontação direta) quanto por outros colegas/pares (autoconfrontação cruzada). A investigação empírica observou cinco programas de Educação Profissional desenvolvidos por diferentes instituições na região metropolitana de Belo Horizonte, sendo três ONGs, uma iniciativa do poder público municipal e uma iniciativa desenvolvida através de parceria entre o setor público e uma ONG. Os resultados indicaram a forte prevalência de aspectos subjetivos na construção do gênero profissional que convencionamos denominar Educadores de Educação Profissional, confirmando assim os pressupostos de Clot (2006) de que o gênero é fortemente influenciado pelo estilo profissional. As análises dos dados obtidos das filmagens, confrontações, entrevistas e pesquisa documental também sugerem a forte convergência entre a Psicologia do Trabalho e a Pedagogia Crítica, permitindo recomendar o aprofundamento das investigações qualitativas em torno das iniciativas voltadas para a Educação Profissional de nível básico, tanto aquelas promovidas pelo poder público quanto aquelas originárias da sociedade civil. Finalmente, este trabalho permite reforçar a recomendação para que as políticas públicas no campo da Educação Profissional de nível inicial ofereçam maior atenção para as contribuições dos trabalhadores que as executam.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação profissionalpt_BR
dc.subject.otherOrganizações não-governamentaispt_BR
dc.subject.otherTrabalhopt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalhopt_BR
dc.subject.otherEducação Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherTrabalhadores  Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEnsino profissionalpt_BR
dc.titleSaber é Poder?: a psicologia do trabalho e os modos operatórios de educadores de educação profissional em cursos livrespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20080515_versao_a.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.