Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7MFF7Q
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogerio Cunha de Campospt_BR
dc.contributor.advisor-co1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee1Tânia de Freitas Resendept_BR
dc.creatorCatherine Monique de Souza Hermontpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:00:02Z-
dc.date.available2019-08-09T18:00:02Z-
dc.date.issued2008-12-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7MFF7Q-
dc.description.abstractThis research seeks to understand the meanings attributed by adolescents to experience on a proposal for extension of school time. Seeking to understand the formation of identities and young learners The study was conducted in a school in the municipal system of education of Belo Horizonte and its surroundings / community. Two classes that were the Project Network of the 3rd cycle, a total of 56 students from 12 to 17 years. The collection of data, qualitative approach, was performed in three steps: starting the monitoring of students during the 2nd half of 2006, in an ethnographic perspective. During the year 2007, were semi-structured interviews with participants of the class with different trajectories, data were collected on the path to the school setting such interviews. Finalizing the data collection, there were some group discussions at the end of 2007, based on photos and materials collected during the monitoring of the class. Allowing register some information on the progression of school students. Data analysis allowed to understand the meanings spend all day at school and the concepts of self constructed. The relationship between these two identities are formed from different concepts of being young and being students, and are presented in different ways. Three areas of expertise to articulate for the construction of these concepts: school experiences of previous years, the year 2006 in time "regular" cycle and the 3rd time in "extended" the project. Understood to be young and be pupil / student is not achievable task for all participants of the group studied.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca compreender os significados atribuídas por adolescentes à vivências em uma proposta de ampliação do tempo escolar. Procurando compreender a constituição das identidades juvenis e discentes A pesquisa foi realizada em uma escola da rede municipal de ensino de Belo Horizonte e seus arredores/ comunidade. Duas turmas que constituíam o Projeto Rede do 3° Ciclo, num total de 56 estudantes de 12 à 17 anos. A coleta de dados, de abordagem qualitativa, foi realizada em três passos: iniciando pelo acompanhamento dos estudantes durante o 2ª semestre de 2006, em uma perspectiva etnográfica. Durante o ano de 2007, foram realizadas entrevistas semi- estruturadas com participantes da turma com trajetórias diferenciadas, foram colhidos dados sobre as trajetórias escolares para a definição dessas entrevistas. Finalizando a coleta de dados, foram realizadas algumas discussões coletivas, no final de 2007, com base em fotos e materiais recolhidos ao longo do período de acompanhamento da turma. Permitindo registrar algumas informações sobre a progressão escolar dos estudantes. A análise dos dados permitiu perceber os significados de passar o dia todo na escola e os conceitos de si mesmo construídos. As relações estabelecidas entre essas duas identidades se formam a partir de conceitos diversos entre ser jovem e ser aluno, e se apresentam de diversas formas. Três espaços de experiência de articulam para a construção desses conceitos: as experiências escolares de anos anteriores, a do ano de 2006 no tempo regular do 3° ciclo e no tempo ampliado do projeto. Percebesse que ser jovem e ser aluno/estudante não é tarefa realizável a todos os participantes do grupo pesquisado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectJuventude e educaçãopt_BR
dc.subjectEscola de tempo integralpt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducação do adolescentept_BR
dc.subject.otherEscolas de tempo integralpt_BR
dc.titleAdolescentes em tempo integral: vivências - saberes - significados : a construção da identidade de adolescentes a partir de vivências em projetos de educação em tempo integral na Rede Municipal de Educação Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
microsoft_word___disserta__o_julho_09.pdf13.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.