Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPMEW
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Nilma Lino Gomes | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Juarez Tarcisio Dayrell | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Amelia Gomes de C Giovanetti | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Luiz Alberto Oliveira Goncalves | pt_BR |
dc.creator | Natalino Neves da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T12:04:07Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T12:04:07Z | - |
dc.date.issued | 2009-08-10 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPMEW | - |
dc.description.abstract | This research aims at understanding both the significations and meanings conferred by Afro- Brazilian students to the schooling processes experienced by them at EJA (Education for youth and adults). The study was conducted with students from a public school of the City of Belo Horizonte which offers such educational mode and has a significant number of youngsters within the body of student. The study was based upon the following inquiry: Howdo Afro-Brazilian students signify their schooling processes and experiences at EJA? In order to provide an answer to such inquiry, a qualitative ethnographic research was conducted, using as methodology the participants observation. A questionnaire was used so as to collect data as to the subjects profile, their racial identity as well as their interest in participating in the research. Besides, one to one interviews were carried out with a group of six students who declared themselves blacks or brown. The study has concluded that, besides the visible meanings and significations attributed to the EJA schooling, other meanings and significations still found invisible at EJA were also revealed. These other meanings and significations relate to the educational interaction between teachers and students, the implications of being Black in the Brazilian society and the feeling of misplacement at EJA, in the school and society. Such situation could be considered normal when considering the poor students enrolled at EJA, but for Black students it is enhanced by both their experiences and perceptions, sometimes ambiguous, of their ethno-racial condition. The study points out that, due to the novelty of the matter, the understanding of the phenomenon of the rejuvenation of EJA still needs to be better understood by EJAs professionals, especially when it comes to diversity. | pt_BR |
dc.description.resumo | A pesquisa tem como objetivo central compreender os significados e sentidos atribuídos pelos jovens negros aos processos de escolarização vivenciados na EJA. Foi selelcionada como campo de investigação uma escola de rede municipal de Belo Horizonte que oferece a modalidade de ensino referida e apresenta uma significativa parcela de jovens na composição do seu corpo discente. O trabalho norteou-se por uma indagação central: como os jovens negros significam seu processo de escolarização e vivência na EJA? A fim de responder a esta indagação foi realizada uma pesquisa qualitativa de tipo etnográfico, tendo como principal procedimento metodológico a observação participante. Como instrumento de coleta de dados foi utilizado um questionário no sentido de levantar o perfil dos sujeitos da pesquisa e sua auto-declaração racial, bem como o interesse em participar da mesma. Também foram realizadas entrevistas individuais semi-estruturadas com um grupo de 6 jovens auto-classificados como pretos e pardos. A pesquisa conclui que além dos sentidos visíveis atribuídos à escolarização da EJA outros significados e sentidos que ainda encontram-se "invisíveis" nas práticas educativas dessa modalidade de ensino se revelam. Estes outros significados e sentidos referem-se às relações educativas entre docentes e discentes, às implicações de "ser jovem" negro/a na sociedade brasileira e ao sentimento de se encontrar "fora do lugar" na EJA, na sociedade e na escola. O trabalho aponta, ainda, que por se tratar de um fenômeno relativamente recente o entendimento do processo de rejuvenescimento ou juvenilização da EJA necessita ser mais bem compreendido pelos profissionais que atuam nessa modalidade de ensino, sobretudo no que se refere às questões da diversidade. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação de jovens e adultos | pt_BR |
dc.subject | Relações étnico-raciais | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Negros | pt_BR |
dc.subject.other | Movimentos sociais | pt_BR |
dc.title | Juventude, EJA e relações raciais: um estudo sobre os significados e sentidos atribuídos pelos jovens negros aos processos de escolarização da EJA | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1000000774.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.