Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IGCM-B2DNV2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ursula Ruchkys de Azevedopt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigo Affonso de Albuquerque Nobregapt_BR
dc.contributor.referee2Leonardo Cristian Rochapt_BR
dc.creatorFernanda Mara Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T01:59:22Z-
dc.date.available2019-08-10T01:59:22Z-
dc.date.issued2018-05-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/IGCM-B2DNV2-
dc.description.abstractThe scenic beauty of natural environments has attracted many urban tourists interested in the resources provided by nature. This fact has contributed in the promotion of tourist activities, indirectly leveraging the economy. Directly, the use of natural resources has its share in economic development through mineral exploration. In environments with rich geodiversity it is important to reconcile mineral exploration activities with conservation. The Estrada Real is a four-way set that emerged between the XVII and XVIII centuries to connect the coast to the lands of the interior of Minas Gerais, as a result of the discovery of gold in the region and, consequently, of the diamond. Its part in the State of Minas Gerais has great relevance both for relation to its heritages and mining values. This context reveals the need to plan and organize the territory in an integrated way.The Estrada Real in the State of Minas Gerais has great relevance both in relation to its assets or the mining values. This context reveals the need to plan and organize the territory in an integrated way. A way of working this order is through modeling that has been shown to be an effective tool in terms of the potentialities and limitations of space. In this context, this study aims to model an integrated scenario in order to indicate priority areas for geoconservation and for mining in the north-central portion of the Caminho dos Diamantes, an integral part of the Estrada Real. Therefore, through a map algebra, a favorable scenario was proposed for the development of mining and another favorable scenario for geoconservation. For the construction of the scenarios, different variables were used, including legal aspects. With the two scenarios, a combinatorial analysis was performed that generated an integrated scenario considering both mining and geoconservation. The final result is a map that represents an integrated scenario classified qualitatively. The territory constitutes, mostly, regions with potential of transformation, besides other areas that indicate aptitude for geoconservation, mining and combination of both. It is believed that this work can serve as a reference for the counties in the sense of assist in the management of the territory, seeking to reconcile mining activities with geoconservation.pt_BR
dc.description.resumoA beleza paisagística de ambientes naturais tem atraído cada vez mais turistas interessados nos recursos proporcionados pela natureza. Este fato tem contribuído na promoção de atividades turísticas, alavancando de forma indireta a economia. De forma direta, o uso dos recursos naturais tem sua parcela no desenvolvimento econômico por meio da exploração mineral. Em ambientes de rica geodiversidade é importante compatibilizar as atividades de exploração direta com a conservação. A Estrada Real é um conjunto de quatro vias abertas que surgiu entre os séculos XVII e XVIII para ligar o litoral às terras do interior de Minas Gerais em decorrência, primeiramente, da descoberta de veios auríferos na região e, por conseguinte, dos veios diamantíferos. Seu trecho no Estado de Minas Gerais tem grande relevância tanto em relação a seus valores patrimoniais quanto para a mineração. Este contexto revela a necessidade de planejar e organizar o território de forma integrada. Uma das formas de trabalhar este ordenamento se dá por meio da modelagem que tem se mostrado uma ferramenta eficaz no que tange a indicação de potencialidades e limitações do espaço. Nesse contexto, este estudo tem como objetivo modelar um cenário integrado de forma a indicar áreas prioritárias para geoconservação e para mineração na porção centro-norte do Caminho dos Diamantes, parte integrante da Estrada Real. Para tanto, por meio de álgebra de mapas foi proposto um cenário favorável ao desenvolvimento da mineração e outro cenário favorável para a geoconservação. Para a construção dos cenários foram utilizadas diferentes variáveis considerando, inclusive, aspectos legais. De posse dos dois cenários foi realizada uma análise combinatória que gerou um cenário integrado considerando tanto a mineração como a geoconservação. O resultado final é um mapa que representa um cenário integrado classificado de maneira qualitativa. O território configura, em sua maior parcela, regiões com potencial de transformação, além de outras áreas que indicam aptidão para geoconservação, mineração e combinação de ambas. Acredita-se que esse trabalho possa servir de referência para os municípios trabalhados no sentido de auxiliar na gestão do território buscando compatibilizar as atividades de mineração com a geoconservação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeoconservaçãopt_BR
dc.subjectModelagempt_BR
dc.subjectExploração mineralpt_BR
dc.subjectGeodiversidadept_BR
dc.subject.otherGeodiversidade Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherMinas e recursos minerais Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherGeoconservaçãopt_BR
dc.subject.otherSistemas de informação geograficapt_BR
dc.subject.otherModelagem de dados Aspectos ambientaispt_BR
dc.titleModelagem de cenário integrado para exploração mineral e geoconservação da Estrada Real - porção centro-norte do Caminho dos Diamantes pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_fernanda_mara.pdf7.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.