Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMY2
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A interatividade entre o visitante e o objeto expositivo: um estudo de caso no exploratório Leonardo da Vinci
Authors: Erika Giesbrecht
First Advisor: Silvania Sousa Nascimento
First Referee: Lynaldo Cavalcanti Albuquerque
Second Referee: Arthur Eugenio Quintao Gomes
Third Referee: Sergio Luiz Talim
Abstract: Neste trabalho, analisamos a interatividade entre os visitantes, de um público escolar, e os objetos expositivos em um museu de ciência. Procuramos investigar a partir da configuração espacial, dos tipos de interações entre sujeitos (visitantes, monitor, gestor) e objetos expositivos e dos diferentes fazeres do monitor, quais os níveis de interatividade e em que proporção os mesmos aparecem no museu de ciência. O trabalho foi desenvolvido através do estudo de caso de uma visita ao Exploratório Leonardo da Vinci (ELV). Concluímos que os três níveis de interatividade (contemplativa, direta e reflexiva) estão presentes no espaço do ELV em proporções que dependem, principalmente, do direcionamento da ação por parte do monitor ou gestor. Na primeira etapa da visita, por exemplo, a interatividade é predominantemente reflexiva, enquanto que, na segunda etapa, a interatividade reflexiva cede lugar à direta, onde os visitantes têm a possibilidade de manusear, brincar e tocar os objetos expositivos. Constatamos que a presença do gestor é muito marcante durante a visita, fazendo com que os resultados se tornem bastante singulares, porém, representativos e embasadores para as futuras pesquisas referentes a museus de ciência. Esta é uma pesquisa inicial que buscou analisar os aspectos macroscópicos de uma visita escolar ao ELV. Resta, no entanto, um longo trabalho para realmente descortinar a interatividade em espaços tão complexos como os museus de ciência.
Abstract: In this study we analyze the interactivity between public school visitors and the objects exhibited in the museum of science. We aimed at investigating from the spatial perspective of the configuration of the space, to the types of interactions between the subjects (visitors, leader, curator) and objects exhibited; different acts of the leader, which and in what proportion the levels of activity appear in the museum of science. The study was developed through the case study of a visitor to the Leonardo da Vinci Exploratorium (LVE). We conclude that the three levels of interactivity (contemplative, direct and reflexive) are present in the space of the LVE in proportions that depend, mainly, on the guidance of the action on the part of the leader or curator. In the first stage of the visit, for example, the interactivity is mainly contemplative, whereas in the second stage, the contemplative interactivity gives over to direct, in which the visitors have the possibility of handling, playing and touching the objects on exhibition. We report that the presence of the curator is remarkable during the visit, enabling the results to become very unique, while also representative and fundamental for future research referring to science museums. This is an initial study, aiming at the analysis of macroscopic aspects of a scholastic visit to the LVE. There remains a great amount of work to be done in order to reveal the interactivities in spaces as complex as science museums.
Subject: Museus
Educação
Ciencia Estudo e ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMY2
Issue Date: 29-Aug-2003
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
corpus_da_disserta__o.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.