Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-6LYNEY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo de Carvalho Borbapt_BR
dc.contributor.referee2Isabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.creatorJakeline Lins Guimaraes de Albuquerquept_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T01:46:31Z-
dc.date.available2019-08-12T01:46:31Z-
dc.date.issued2005-10-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/IOMS-6LYNEY-
dc.description.abstractThis research analyzed aspects that compose the interface of the Cabri Géomètre II and SuperLOGO 3,0, programs used in classrooms of Mathematics, in schools of Basic Education of Belo Horizonte. The intention of this analysis was to perceive how these programs appropriate of the comunicative and operational resources of the hipermídia in the implementation of its pedagogical intentions. As a guide to the analysis proposed, some categories had been established, in continuous dialogue with research and reflections regarding the appropriation of the informatic technologies for the society, in particular, for the field of the Education. Such categories stimulaton the different perceptive modalities; architecture of the information; modalities of the experience; informacional device; comunicacional device; devices of memory and extension; boarding devices consider diverse constituent aspects of the boarding of a software used with educative purposes enclose. They had allowed to identify, in each one of the analyzed programs, how the potentialities of the hipermídia are more intensely used and how, therefore, this utilization can contribute for the enrichment of the pedagogical proposals developed in the context of the Mathematical Education.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação analisou aspectos que compõem a interface do Cabri Géomètre II e do SuperLOGO 3.0, programas utilizados em salas de aula de Matemática, em escolas de Ensino Fundamental de Belo Horizonte. O intuito da análise empreendida foi perceber de que maneira esses programas se apropriam dos recursos comunicativos e operacionais da hipermídia na implementação de seus propósitos pedagógicos. Para isso, foram estabelecidas, com base na observação de recursos e potencialidades desses programas, bem como no diálogo com pesquisas e reflexões a respeito da apropriação das tecnologias informáticas pela sociedade, em particular, pelo campo da Educação, algumas categorias para guiarem a análise proposta. Tais categorias estímulo a diferentes modalidades perceptivas; arquitetura da informação; modalidades da experiência; dispositivo informacional; dispositivo comunicacional; dispositivos de memória e extensão; dispositivos de abordagem abrangem diversos aspectos constitutivos da abordagem de um software utilizado com finalidades educativas. Elas permitiram identificar, em cada um dos programas analisados, em que aspectos as potencialidades da hipermídia são mais intensamente aproveitadas e de que maneira, por conseguinte, esse aproveitamento pode contribuir para o enriquecimento das propostas pedagógicas que se desenvolvem no contexto da Educação Matemática.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectCognição e linguagempt_BR
dc.subjectFormação de leitorespt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherHipermidiapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherSoftwarept_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.titlePerspectivas do material didático eletrônico: o software educativo de matemáticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mestrado_fae_2005__dissertacao_jakeline_lins.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.