Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7U5NH9
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Joseph Kosuth: Análise de uma teoria para a arte
Authors: Fernanda Pereira Medina
First Advisor: Stephane Denis Albert Rene Huchet
First Referee: Virginia de Araujo Figueiredo
Second Referee: Tania Cristina Rivera
Abstract: Essa pesquisa baseou-se nos escritos de Joseph Kosuth, artista plástico norte-americano, expoente do movimento da arte contemporânea, conhecido como Arte Conceitual. Entre os artistas conceituais, foi um dos que mais se dedicou ao pensamento e à construção de bases teóricas consistentes para a delimitação deste movimento. Lançou novos desafios aos artistas, ao público e à crítica do final dos anos 60 e início dos 70. Sua mais polêmica tese, ele lançou no texto Art After Philosophy, de 1969. É quando afirma que o século 20 assiste a morte da filosofia e o nascimento da arte. Ele defende uma linha de pensamento que nega a dimensão estética da arte, buscando justificativas lingüísticas para as proposições artísticas. Seus argumentos encontram base no pensamento de filósofos analíticos e na teoria da linguagem de Ludwig Wittgenstein. As discussões levantadas por Kosuth opõem-se diretamente às convenções artísticas, postuladas pelo Modernismo e à crítica correspondente, sobretudo Clement Greenberg, o crítico modernista por excelência. A linha seguida no desenvolvimento deste trabalho discute as relações da Arte Conceitual com a estética kantiana, com a teoria lingüística de Wittgenstein e com o pensamento que Greenberg estabelecia para a arte.
Abstract: This research is based on Joseph Kosuth writings. He is an American plastic artist and is considered one of the most influent in the contemporary art movement, known as Conceptual Art. Among all of the conceptual artists, he was one who most dedicated his thoughts to the construction of consistent theoretical bases to the delimitation of this movement. He proposed new challenges to artists, public and critics in the end of 60s and beginning of the 70s. In his most controversial thesis, published in the text Art after Philosophy, in 1969, he states that the 20th century watches the death of philosophy and the birth of art. He defends a thought line which denies the aesthetic dimension of the art, in order to justify linguistically the art propositions. His arguments are based on the thoughts of some analytical philosophers and on the linguistic theory of Ludwig Wittgenstein. The discussions sent by Kosuth go straightly against the artistic conventions postulated on Modernism and the corresponding criticism, especially Clement Greenberg, the modernist critic for excellence. The guide line of this work discusses the relation between the Conceptual Art and the Kantian aesthetic, along with the Wittgenstein linguistic theory and the ways Greenberg would establish for the art.
Subject: Arte contemporânea
Kosuth, Joseph 1945- Crítica e interpretação
Arte moderna Séc XXI
Arte moderna Sec XX
Arte conceitual
Arte
Estética
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7U5NH9
Issue Date: 9-Oct-2007
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_completa.pdf320.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.