Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WJGBZ
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souza | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Mariana de Lima e Muniz | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cassia Navas Alves de Castro | pt_BR |
dc.creator | Tarcisio dos Santos Ramos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T01:18:33Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T01:18:33Z | - |
dc.date.issued | 2008-08-08 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WJGBZ | - |
dc.description.abstract | This dissertation proposes to investigate the dramaturgy of the performance POR QUE TÃO SOLO?, created in Belo Horizonte/MG in 2006 by Marcenaria Centro de Criação Cênica as a result of the Klauss Vianna Dance Award granted by FUNARTE (National Art Foundation). Themain goal of the research is to identify the dramaturgic elements upon which the performance is built as well as discuss its dialogic character and the connections created during the creative process. Furthermore, the intention is to reveal the mechanisms that contributed to organizing the dramaturgy. In order to do so, the analysis will be supported by the articulation of concepts of dramaturgy in dance and dance-theater from the theoretizations and reflections developed by modern dance creators and contemporary researchers and artists, as well as concepts concerning theatrical semiology. The memory line of the dancing body is also a reference for reflecting about the dramaturgy created in POR QUE TÃO SOLO?. Finally, the dissertation proposes to define five structuring elements of the dramaturgy of the performance here analyzed, namely: the dancing body; the building of scenic-imagetic cells; the connection among the imagetic cores; the backdrop movement; the dramaturgy of the spectator. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem como proposta central a investigação da dramaturgia do espetáculo POR QUE TÃO SOLO?, criado em Belo Horizonte, no ano de 2006, pela Marcenaria Centro de Criação Cênica, como resultado do Prêmio Klauss Vianna de Dança/Funarte. O principal objetivo da pesquisa é identificar os elementos dramatúrgicos constitutivos do espetáculo e discutir seu caráter dialógico e as conexões criadas durante o processo criativo. Pretende-se, ainda, revelar os mecanismos que contribuíram para a organização de sua dramaturgia. Para tanto, a análise se apoiará na articulação dos conceitos de dramaturgia em dança e de dança-teatro, a partir deteorizações e reflexões desenvolvidas pelos criadores da dança moderna e por pesquisadores e artistas contemporâneos, bem como em conceitos relativos à semiologia teatral. O fio da memóriado corpo que dança também é uma referência para a reflexão sobre a dramaturgia criada em POR QUE TÃO SOLO?. Por fim, propõe-se a definição de cinco elementos estruturadores da dramaturgia do espetáculo em questão: o corpo que dança; a construção de células imagéticocênicas; a conexão entre os núcleos imagéticos; o movimento de fundo e a dramaturgia do espectador. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | teorizações | pt_BR |
dc.subject | dramaturgia | pt_BR |
dc.subject | tecelagem | pt_BR |
dc.subject.other | Movimento (Encenação) | pt_BR |
dc.subject.other | Dança Teatro | pt_BR |
dc.subject.other | Dança (Dramaturgia) | pt_BR |
dc.subject.other | Criação (Literária, artística, etc) | pt_BR |
dc.title | A tecelagem das margens: Por que tão solo? Dança e dramaturgia | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_capes.pdf | 882.6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.