Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WKJB4
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Música e cena: Uma proposta de delineamento da musicalidade no teatro |
Authors: | Jussara Rodrigues Fernandino |
First Advisor: | Ernani de Castro Maletta |
First Referee: | Ana Claudia de Assis |
Second Referee: | Fernando Antonio Mencarelli |
Abstract: | O presente trabalho tem como foco a musicalidade no contexto teatral e propõe um delineamento de seus fundamentos. Parte do pressuposto que a linguagem musical adquire uma natureza própria ao inserir-se no Teatro, o que se dá em função das necessidades requeridas pela cena, demandando o desenvolvimento de práticas específicas, bem como uma formação musical adequada para o ator. Evidencia-se, contudo, uma desconexão entre essa formação e as necessidades expressivas da linguagem teatral, originada, primeiramente, pelo pouco esclarecimento existente quanto à relação entre a Música e o Teatro. Nesse sentido, salienta-se a necessidade de construção de meios para melhor conhecer a identidade dessa relação sua realidade e suas possibilidades. Para tal fim, a pesquisa apóia-se, como fonte deinvestigação, no estudo das estéticas teatrais referenciais do século XX, buscando seus recursos e estratégias de atuação. A partir das informações encontradas, desenvolve o delineamento proposto, por meio do seguinte percurso metodológico: identificação dos elementos de musicalidade presentes nas estéticas teatrais selecionadas pela pesquisa; análise dos dados levantados; e estruturação dos dados em categorias e subcategorias de significação. Como resultado desse percurso, a dissertação apresenta o mapeamento das característicasprincipais, ou fundamentos, da interação Música-Teatro. |
Abstract: | This work focuses on the musicality in a theatrical context and suggests a delineation of its fundaments. It considers that the musical language achieves its own nature by entering the Theater, as a consequence of the scene requests, demanding the development of specific procedures, as so as the adequate musical education of the actor. This work also points out a disparity between the education of the actor and the expressive requirements of the theatrical language, which comes as a result of the lack of knowledge about the relation between Music and Theater. Because of that, this work brings out the necessity of constructing means to know thoroughly the identity of this relation its reality and its possibilities. With this purpose, the research carries out a study of the main theatrical aesthetics of the 20th century, aiming its resources and acting strategies. From the obtained information, the previouslysuggested delineation is developed through the following methodological course: identification of the elements of musicality in the theatrical aesthetics selected by the research; analysis of the obtained data; and the organization of the data according to categories and subcategories of signification. As a result of this methodological course, the dissertation presents an overview of the main features or fundaments of the interaction Music- Theater. |
Subject: | Linguagem teatral Música e teatro Teatro Estética Séc XX |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WKJB4 |
Issue Date: | 8-Aug-2008 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o.pdf | 653.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.