Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WLHPX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Heitor Capuzzo Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Jose Americo Ribeiropt_BR
dc.creatorMariana Mol Goncalvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T22:33:57Z-
dc.date.available2019-08-09T22:33:57Z-
dc.date.issued2007-12-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WLHPX-
dc.description.abstractWalter Salles is one of the Brazilian directors whose cinematographicproduction is to regulate and well accepted by the public and the critics. National and internationally recognized, Salles had directed documentaries, among short and long-films, but over than a decade he dedicated himself to the fiction cinema - until the present year of 2007 he released nine films. The director believes that the form and the technique always must serve the narrative: his formal choices always refer to the histories that he wants to tell. Salles films evidence the re-education ofthe view; the migration and the exile; the search for a second chance and, mainly, the transformation through affection. The director considers himself as a documentarist that directs fiction and, not by a chance, has a strong documentary component in all his films. This study brings the analysis of five fiction long movies directed by Salles (High art, Foreign land, Central Station, Midnight and Behind the Sun) and a collection of elements that typifies the director cinematographic work and identify his way (and his strategies) of telling histories. Indirectly, this study also describes a recent period of the Brazilian cinema (the Retomada),through the directors view that desires to tell histories that takes the real,contemporary, and seen from the inside, Brazil. Salles concerns with a humanist cinema.pt_BR
dc.description.resumoWalter Salles é um dos diretores brasileiros cuja produção cinematográfica é regular e bem aceita tanto pelo público quanto pela crítica. Reconhecido nacional e internacionalmente, Salles já dirigiu documentários, entre curtas e longas-metragens, mas há pouco mais de uma década se dedica ao cinema de ficção até o ano de 2007 são nove obras. O diretor acredita que a forma e a técnica devem estar a serviço da narrativa: suas escolhas formais sempre dizem respeito às histórias que quer contar. Os filmes de Salles evidenciam a reeducação do olhar; a migração e o exílio; a busca por uma segunda chance e,principalmente, a transformação pelo afeto. O cineasta se considera umdocumentarista que dirige ficção e, não por acaso, há um forte componente documental em todos os seus filmes. Este estudo traz a análise de cinco longasmetragens de ficção dirigidos por Salles (A grande arte, Terra estrangeira, Central do Brasil, O primeiro dia e Abril despedaçado) e uma reunião de elementos que caracterizam os filmes e identificam o modo (e as estratégias) de narrar do diretor.Indiretamente, este estudo também retrata um período recente do cinema nacional (chamado de Retomada do Cinema Brasileiro), por meio do olhar de um cineasta que deseja contar histórias apreendidas de um Brasil real, contemporâneo e visto de dentro. A Salles interessa o cinema humanista.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectdo Brasilpt_BR
dc.subjectdocumentáriospt_BR
dc.subjectCentralpt_BR
dc.subjectWalter Sallespt_BR
dc.subject.otherDiretores e produtores de cinema Brasilpt_BR
dc.subject.otherSalles, Walter, 1956- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiro História e críticapt_BR
dc.titlePor um cinema humanista: A identidade cinematográfica de Walter Salles,de a grande arte até abril despedaçadopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
por_um_cinema_humanista_mariana_m_l.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.