Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WNF5K
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de F Venerosopt_BR
dc.contributor.referee1Evandro Jose Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.referee2Shirley Paes Lemept_BR
dc.creatorJoice Saturnino de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T09:00:13Z-
dc.date.available2019-08-10T09:00:13Z-
dc.date.issued2007-12-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WNF5K-
dc.description.abstractAt this work, it was sought to show that in the search of a shapeable material and regarding to the demands of modeling and volume in a sculpture, in what forms and volumes referred to the art, the paper of banana tree appears with excellent possibilities. Confronting the tacit and scientific knowledge involved in its manufacturing, it was obtained as a result the hegemony of structures on which one subsist to the other. It means that what was recognized as tacit ends up providing scientific investments on the search of better results. Therefore, the knowledge of influences regarded to the moon cycles, either in the harvest process as in the amount of input volume, make us accept and admit that such influences are definitive on the results obtained in productivity and quality of the craft paper. The systemic prove of techniques presence and of savoir fare on paper art, since its origin, until its utilization on arts, provides the parameters for the work of counterpoint between art and craft, placing it on the limit between the simple making of the artisan and the thinking and making of the artist. The scientific confrontations develops in this academic paper prove the efficacy of a popular behavior, which once systematic, is enough to obtain optimum and definitive results compared to the advocated by academic science.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, busca-se mostrar que na procura de um material moldável e pertinente às exigências de modelagem e volumetria em uma escultura, em que formas e volumes remetem à arte, o papel de bananeira aparece com excelentes possibilidades. Ao se confrontarem os conhecimentos tácitos e científicos, envolvidos em sua fabricação, obteve-se como resultado a hegemonia de estruturas nas quais um subsiste ao outro. Isto significa que o que era tido como tácito, acaba por propiciar investimentos científicos na busca de melhores resultados. Assim o conhecimento das influências dos ciclos da lua, tanto no processo do colher, quanto no montante do volume de insumos, obriga-nos a aceitar, a admitir, que tais influências são definitivas nos resultados obtidos na produtividade e qualidade do papel artesanal. A comprovação sistêmica da presença das técnicas e do savoir fare na arte do papel, desde sua origem, até sua utilização nas artes, fornece, os parâmetros para o trabalho de contraponto entre arte e artesanato, situando-o no limite entre o fazer simples do artesão e o fazer elaborado do artista. As confrontações científicas desenvolvidas neste trabalho acadêmico comprovam a eficiência de um comportamento popular, que uma vez sistematizado, é suficiente para se obterem resultados otimizados e definitivos comparados aos preconizados pela ciência acadêmica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectpapel artesanalpt_BR
dc.subjectFibras da bananeirapt_BR
dc.subjectmodelagempt_BR
dc.subject.otherPapel artesanal História Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherTrabalhos em papel artesanal Tecnicapt_BR
dc.subject.otherFibras da bananeirapt_BR
dc.titleA matéria e a plasticidade da fibra da bananeira: Uma abordagem entre o conhecimento tácito e as metodologias científicas no fabrico do papel artesanal como insumo às artes plásticaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mestrado_joice_saturnino.pdf5.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.