Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WSQ3H
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Me adiciona.com: Ensino de arte+tecnologias contemporâneas+escola pública |
Authors: | Geraldo Freire Loyola |
First Advisor: | Lucia Gouvea Pimentel |
First Referee: | Maria Angelica Melendi de Biasizzo |
Second Referee: | Leoncio Jose Gomes Soares |
Abstract: | Esta dissertação procura investigar possibilidades do uso do computador e de especificidades da web como meios para exploração, pelos professores, das atividades no ensino de Arte. O computador com conexão à internet foi se transformando progressivamente em umequipamento unificador de várias mídias, diminuindo as fronteiras entre os suportes. A facilidade e a rapidez no acesso a informações e imagens também propiciam uma dinâmica diferente na relação com o conhecimento e, com o surgimento da banda larga, os serviços deações e idéias interativas se popularizaram e o ambiente online ficou mais dinâmico. O usuário deixou de ser um elemento somente passivo, passando também a produzir, gerenciar e interagir com conteúdos na rede, promovendo mudanças culturais e conceituais no uso daweb. Os professores de Arte devem ficar atentos a essas novas tecnologias e apresentá-las aos alunos, uma vez que a interatividade implica em experimentações que agregam potencialidades para a construção de conhecimentos. |
Abstract: | The present study aims at investigating possibilities both of computer use and of web particularities as a means to explore, by the teachers, activities in the Art teaching. The computer with internet connection has been progressively transforming itself in unifying equipment of several media, reducing the borderlines between different supports. Theeasiness and the high-speed access to information and images also result in a distinct dynamics towards knowledge and, with the broadband, the services of actions and interactive ideas popularized and the on line milieu has developed. The computer users abandoned a passive behaviour and began to produce, manage and interact with the contents in the net, promoting thus cultural and conceptual changes in the use of web. The Art teachers should be aware of these technologies and present them to their students, since the interactivity resultsin experiments which combine potentialities for knowledge construction. |
Subject: | Arte e tecnologia Arte Arte Estudo e ensino Inovações tecnológicas |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WSQ3H |
Issue Date: | 3-Jul-2009 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
me_adiciona_com_ensino_de_arte_tecnologias_contempor_neas_escola_p_blica.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.