Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7YUF5G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee2Junia de Castro Magalhaes Alvespt_BR
dc.creatorJoao Marcos Machado Gontijopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T15:26:35Z-
dc.date.available2019-08-14T15:26:35Z-
dc.date.issued2009-11-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-7YUF5G-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the theater architecture and stage space as key elements to establish the theatrical language of Grupo Galpão, from Belo Horizonte, and its dialogue with the audience. Starting with the concepts of "space" and "place" and with the notion of architecture as a space where men live and the theater as a meetinng point, we aim to investigate the stage spaces and their relationship to the physical place where a play is mounted. We shall also analyze some plays of GrupoGalpão that are significant in terms of space treatment in various theatrical architectures: public spaces, conventional and alternative places. This research also aims to show that Galpão transits with great skill and fluidity in different architectures, with the same control over the performing space - although recognized and valued as a "street theater" group. We shall seek to understand how the characteristics and thespecific ways of working, thinking and doing theater of Grupo Galpão, its organization and manner of acting, establish a particular theatrical language that adds value and contributes to the creation and expression of stage spaces.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho pretende investigar a arquitetura teatral e o espaço cênico como elementos fundamentais no estabelecimento da linguagem teatral do Grupo Galpão, de Belo Horizonte, e de seu diálogo com o público. A partir dos conceitos de espaço e de lugar e das noções de arquitetura como espaço vivido pelo homem e de teatro como encontro, investigaremos os espaços cênicos e sua relação com o lugar físico onde é montado um espetáculo. Analisaremos algumas peças do Grupo Galpão que são significativas do ponto de vista do tratamento espacial, em diversas arquiteturas teatrais: espaços públicos, convencionais e alternativos. Esta pesquisa pretende mostrar também, que o Galpão transita com a mesma competência e fluidez nasdiferentes arquiteturas, com igual domínio do espaço cênico apesar de reconhecido e consagrado como um grupo de teatro de rua. Procuraremos entender como as características e especificidades do modo de trabalhar, do modo de pensar e do fazer teatral do Grupo Galpão, sua organização e forma de atuação, estabelecem uma linguagem teatral particular que agrega e contribui para a criaçãoe expressividade dos espaços cênicos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectespaçopt_BR
dc.subjectlugarpt_BR
dc.subjectGrupo Galpãopt_BR
dc.subjectcênicopt_BR
dc.subjectteatropt_BR
dc.subjectarquitetura teatralpt_BR
dc.subject.otherGrupo Galpão Históriapt_BR
dc.subject.otherArquitetura e teatropt_BR
dc.subject.otherTeatro de rua Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherEspaço em teatropt_BR
dc.subject.otherArquitetura de teatrospt_BR
dc.titleGrupo Galpão: A arquitetura teatral e o lugar na construção do espaço cênicopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_final_com_figuras.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.