Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-82JFTT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Yacy Ara Froner Goncalvespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee2Marilia Andres Ribeiropt_BR
dc.creatorDaniel Cassin Dutra Alvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:23:16Z-
dc.date.available2019-08-14T08:23:16Z-
dc.date.issued2007-11-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-82JFTT-
dc.description.abstractThis dissertation carries through a study concerning the current exhibitions and conditions of reading of works Hélio Oiticica. The question is to argue as the exposition of these workmanships occurs and which the counterpoint of these projects in relation to the depositions of the author. We will go, with this, to approach, from one definitive clipping of its workmanship, a ampler question, that if extend in the relations between neoavanguardes of the Sixties and its current reception and stage for the artistic institutions of today: Helio for Helio; Helio after Helio. Some texts produced for the artist and curator texts of some relative critics to expositions had been electing for study object the posthumous Hélio Oiticica. The boarding considers a study on and texts Hélio Oiticica for Hélio Oiticica and Hélio Oiticica redefined for contemporaries curator actions. At a first moment the texts are analyzed that Oiticica wrote on the Parangolés, gifts in books, catalogues and in maintenance for the Program Hélio Oiticica. At as a moment, the Helio after Helio, or either, the texts produced for critics and relative custodians to the re-assemblies of the Helio works are argued in posthumous expositions.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação realiza um estudo acerca das atuais exibições e condições de leitura dos trabalhos de Hélio Oiticica. A questão é discutir como ocorre a exposição dessas obras e qual o contraponto desses projetos em relação aos depoimentos do autor. Iremos, com isso, abordar, a partir de um determinado recorte de sua obra, uma questão mais ampla, que se extende nas relações entre as neovanguardas dos anos sessenta e sua atual recepção e encenação pelas instituições artísticas de hoje: Hélio por Hélio; Hélio pós Hélio. Foram eleitospor objeto de estudo alguns textos produzidos pelo artista e textos curatoriais de vários críticos relativos às exposições póstumas de Hélio Oiticica. A abordagem propõe um estudo sobre os textos de Hélio Oiticica por Hélio Oiticica e de Hélio Oiticica redefinido por estratégias curatoriais contemporâneas. Num primeiro momento são analisados os textos que Oiticica escreveu sobre os Parangolés, presentes nos livros, catálogos e em manutenção pelo Programa Hélio Oiticica.Num segundo momento, é discutido o Hélio pós Hélio, ou seja, os textos produzidos por críticos e curadores relativos às remontagens dos trabalhos de Hélio em exposições póstumas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectexposições póstumaspt_BR
dc.subjectHélio Oiticicapt_BR
dc.subjectParangolépt_BR
dc.subject.otherVanguarda (Estética)pt_BR
dc.subject.otherOiticica, Hélio, 1937-1980 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleH2 O2: Hélio por Hélio; Oiticica pós Oiticicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
daniel_fi...pdf3.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.