Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-848GN5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee2Denise Araújo Pedronpt_BR
dc.creatorAna Lana Gasteloispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T18:50:59Z-
dc.date.available2019-08-10T18:50:59Z-
dc.date.issued2009-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-848GN5-
dc.description.abstractThe Pororoca work has made use of a metaphor to draw an analogy with the phenomenon of nature and also deal with the match held between two or more media , first occurring between drawing and dance. Guided by the experience of the artist Ana Lana Gastelois, it outlines a survey and systematization of questions discussed by the performance, and later by Live Art, to verify where and how these questions concerned with artistic expressions cross among themselves, overlapping and differing from the notion of Pororoca, in the sense used by the artist. It is referred to by Wagner as "Gesamtkunstwerk" (Total Work of Art) and later by the symbolists, to identify works and artists who search for itsperformance, and also try to point out the way Pororoca deals with such existing relations found in arts, between the work of art and the artist ,as well as between the work of art and the public.Relations where borders unmake and then remake themselves in a continuous flow between one side and the other, and go on building themselves spirally, discovering and drawing their own characteristics and flexibilities.Thus, the artist absorbs the phenomenon of nature by being contaminated by it, unrolling her own poetics and adrift, she keeps going on.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se utiliza do termo Pororoca para criar uma analogia entre o fenômeno da natureza e o encontro que se faz entre duas ou mais mídias, inicialmente entre o desenho e a dança. Norteada pela experiência da artista Ana Lana Gastelois, faz um levantamento e sistematização das questões tratadas pela performance, e posteriormente pela Live Art, a fim de verificar onde e como as questões entre essas expressões artísticas se cruzam, se sobrepõem e sediferenciam da noção de Pororoca, no sentido empregado pela artista. Passa pela expressão Obra de Arte Total, e posteriormente pelos simbolistas, identifica obras e artistas que são afins à sua atuação e busca evidenciar como a Pororoca trata as relações que se fazem entre as artes, entre a obra e o artista, e entre a obra e o público. Relações em que as margens se desfazem, para se refazerem, em continuo fluxo, entre um lado e outro, que vão se construindo em espiral, descobrem e traçam as suas próprias características e flexibilidades. Assim aartista absorve o fenômeno da natureza, é contaminada por ele, desenrola sua poética e, à deriva, segue.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmultimídiapt_BR
dc.subjectdança e Arte modernapt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectdesenhopt_BR
dc.subjectséc XXIpt_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherDesenhopt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherMultimídia (Arte)pt_BR
dc.titlePororoca: Um corpo possível entre as artespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pororoca_pronta_e_finalizada_001.pdf30.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.