Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-84RGS8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee1Maurilio Andrade Rochapt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee3Luiz Fernando Ramospt_BR
dc.creatorErnesto Gomes Valencapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:32:44Z-
dc.date.available2019-08-11T13:32:44Z-
dc.date.issued2010-03-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-84RGS8-
dc.description.abstractThis dissertation aims to investigate the historical parallel of theater and music in the period of constitution to the breakdown of drama and the tonal system. The central point of discussion is the analogy between the concepts of theatrical action and musical directionality, understood as the unfolding of a material initially selected as a basis for artistic creation from the elements intrinsic to the same material, setting up a similar field between theater and music. Such similar field is fully developed in the drama and the tonal system, through the establishment of dialectical structures of causality, which confer a high degree of autonomy to the two languages. It was shown the exploration of the limits of tonality and drama by playwrights and composers of the late nineteenth and early twentieth century, bringing on a crisis in the two artistic forms that leads to question the need for causality and to new settings theater and music in later times.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por finalidade investigar o paralelismo histórico do teatro e da música no período que vai da formação à desagregação do drama e do sistema tonal. O ponto central da reflexão é a analogia entre os conceitos de ação teatral e direcionalidade musical, entendidos como o desdobramento de um material inicialmente selecionado como base para a criação artística a partir de elementos intrínsecos a esse mesmo material, configurando um campo similar entre teatro e música. Tal campo similar desenvolveu-se plenamente no drama e no sistema tonal, através da constituição de estruturas dialéticas de causalidade que conferem alto grau de autonomia às duas linguagens. Evidenciou-se a exploração dos limites do drama e do tonalismo por parte de dramaturgos e compositores dos fins do século XIX e início do século XX, desembocando numa crise das duas formas artísticas que leva tanto ao questionamento da necessidade de causalidade quanto a novas configurações do teatro e da música em momentos posteriores.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectparalelismopt_BR
dc.subjectAção teatralpt_BR
dc.subjectdirecionalidade musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica e teatro História Séc XXpt_BR
dc.subject.otherMúsica e teatro Análise, apreciaçãopt_BR
dc.subject.otherMúsica e teatro História Séc XIXpt_BR
dc.titleParalelos entre ação teatral e direcionalidade musicalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ernesto.pdf734.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.