Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8BSMND
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Lucia Gouvea Pimentel | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Evandro Jose Lemos da Cunha | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | LUCIMAR BELLO PEREIRA FRANGE | pt_BR |
dc.creator | Sonia Leite de Assis Fonseca | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T15:55:31Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T15:55:31Z | - |
dc.date.issued | 2010-09-10 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8BSMND | - |
dc.description.abstract | Philosophical report, based primarily on Gaston Bachelard, Maurice Blanchot, it also relies on the author's experience as a student and teacher to talk about the importance of the drawing introduced by Guignard in the School of Fine Arts in Belo Horizonte, in the years of 1950, for the formation of art educator in our contemporary years. The text proposes reflections on silence and displacement of the artist / draftsman through subjectivity sensitive. It dialogues with thepossibility of landscape, of truth and real transiting between palpable andimpalpable. When it thinks of alterity as a relationship to be built by arteeducator, the texts moves toward the infinite drawing in face of the other. | pt_BR |
dc.description.resumo | Relato filosófico, fundamentado, prioritariamente, em Gaston Bachelard, Maurice Blanchot , fundamenta-se também na experiência da autora enquanto aluna e professora para falar da importância do desenho introduzido por Guignard na Escola de Belas Artes, em Belo Horizonte, nos anos 50 do século XX, para a formação do arte/educador na contemporaneidade. O texto propõe reflexões sobre silêncio e deslocamento do artista/desenhista pela subjetividade sensível. Dialoga com a possibilidade de paisagem, de verdade e de real no trânsito entre palpável e impalpável. Ao pensar alteridade como uma relação a ser construída pelo arte/educador, o relato caminha em direção ao desenho infinito estampado na face do outro. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação de arte/educadores | pt_BR |
dc.subject | Desenho | pt_BR |
dc.subject | Contemporaneidade | pt_BR |
dc.subject.other | Desenho Séc XX-XXI | pt_BR |
dc.subject.other | Bachelard, Gaston, 1884-1962 Critica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Formação de professores | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e educação | pt_BR |
dc.subject.other | Blanchot, Maurice,, 1907- Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Arte Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Possíveis travessias: uma possibilidade na formação do arte/educador | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_sonia_leite_de_assis_fonseca.pdf | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.