Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8DNH8A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Arnaldo Leite de Alvarengapt_BR
dc.contributor.referee2Wanda de Paula Tofanipt_BR
dc.contributor.referee3Lucimar Bello Pereira Frangept_BR
dc.contributor.referee4Denise Araújo Pedronpt_BR
dc.creatorEugenio Paccelli da Silva Hortapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T05:52:59Z-
dc.date.available2019-08-10T05:52:59Z-
dc.date.issued2010-11-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8DNH8A-
dc.description.abstractThis work deals with the relationship between the experience and the understanding of his own body and its development in the practice of drawing and observation as an opportunity to maximize and offer other perspectives to students of art. Students who are sensitive to the origin of their own mobility and do not just consider the line and drawing, but its origin, thought to be held in a place of its own: their body. It is proposed that the formulation of lessons, creation of specific teaching methodologies and classroom activities are part of the demands of the always evolving and poetic experience of the artist/teacher. Journeying by authors such as Jorge Wagensberg, Michel Onfrey, Villén Flusser, Lucia Gouvêa Pimentel, Lina Bo Bardi, Georges Didi-Huberman, among others, is based on the actual practice of the artist/teacher and his development of theories consistent with each teaching objective.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho trata das relações entre a experiência e o entendimento do próprio corpo e seus desdobramentos na prática do desenho e da observação como possibilidade de potencializar e oferecer outras perspectivas perceptivas a alunos de arte. Alunos que estejam corporalmente sensíveis para qual seria a origem de sua própria mobilidade e que considerem não só a linha, o desenho, mas sua origem, o pensamento, que se realiza no lugar sobre si mesmo o corpo. Propõe-se que a formulação de aulas, a criação de metodologias didáticas específicas e a atuação em sala de aula sejam parte integrante de demandas plásticas e poéticas da experiência do artista/professor. Transitando por autores como Jorge Wagensberg, Michel Onfrey, Villém Flusser, Lucia Gouvêa Pimentel, Lina Bo Bardi, Georges Didi-Huberman, entre outros, baseia-se na própria prática do artista/professor e em sua elaboração de teorias condizentes com cada momento/grupo/objetivo/conteúdo do ensino de arte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectcorpopt_BR
dc.subjectmovimentopt_BR
dc.subjectdesenhopt_BR
dc.subject.otherFigura humana na artept_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherDesenhopt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherArte Estudo e ensinopt_BR
dc.titleDesenho inscrito no corpopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final.pdf20.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.