Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8HMNAA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Wanda de Paula Tofanipt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Kraiserpt_BR
dc.creatorLouise Marie Cardoso Ganzpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T06:34:50Z-
dc.date.available2019-08-12T06:34:50Z-
dc.date.issued2008-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8HMNAA-
dc.description.abstractIn the dissertation that follows I describe some experiments on the condition of someone affected by the landscape. I write about the experience, rather than what is landscape. This is an essayist writing, where fiction, intuitions, personal experiences come together to poets,artists and theories of art. Verbal images are built in order to access the visuality. It is the exercise of an eye on things in the world. Thus, on the landscape there are two approaches: that of nature and of contemplation. Interested in nature as a condition of existence of things, as something inherent and that involves everything, without control. Thepresence of a latent power. And contemplation as the presence of man, who looks, frames, reveals, walks and transforms. To realize various actions I performed it by two spatial experiences: walking and transforming. The spaces choosen for that are from different scales:home interiors, great plains, forests and cities.The dissertation is composed of twelve tests, often opened by dreams and unfolded in architectural, artistic, spiritual and geographical representations, each one building in itself a landscape content.pt_BR
dc.description.resumoNa dissertação que se segue narro algumas experiências na condição de alguém afetada pela paisagem. Escrevo sobre a experiência vivida, mais do que propriamente esclareço o que é paisagem. Trata-se de uma escritura ensaística, onde ficções, intuições, experiências pessoaisse juntam a poetas, artistas e teorias da arte. Imagens verbais são construídas a fim de fazer acessar a visualidade.Faz-se o exercício de um olhar sobre as coisas do mundo. Assim, sobre a paisagem fazem-se dois recortes: o de natureza e o de contemplação. Interessa a natureza como uma condição de existência das coisas, como algo inerente e que envolve tudo, sem controle. A presença deuma potência latente. E contemplação como a presença do homem, aquele que marca, que olha, enquadra e revela, percorre e transforma. Realizo dois modos de experiências espaciais: percursos e transformações, pela efetivação de diversas ações. Os espaços para tal são desde interiores domésticos, até grandes planícies, bosques ou cidades. A dissertação é composta por doze ensaios, frequentemente abertos por sonhos e se desdobrando em representações arquitetônicas, artísticas, geográficas ou espirituais, cada qualconformando, em si, um conteúdo paisagístico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativas pessoaispt_BR
dc.subjectNaturezapt_BR
dc.subjectPaisagem e artept_BR
dc.subject.otherArte Públicapt_BR
dc.subject.otherPaisagens na artept_BR
dc.subject.otherNatureza (Estetica)pt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherGanz, Louise Marie Cardoso, 1964- Narrativas pessoaispt_BR
dc.titlePaisagens pessoais: doze ensaios expandidos para o mundopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacaolouise.pdf525.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.