Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8HNFP2
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fernando Antonio Mencarelli | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maurilio Andrade Rocha | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Tatiana da Motta Lima Ramos | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ricardo Carlos Gomes | pt_BR |
dc.creator | Cristiano Peixoto Goncalves | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T16:18:20Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T16:18:20Z | - |
dc.date.issued | 2011-05-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8HNFP2 | - |
dc.description.abstract | This research focuses on the field of the vocal action, based on concepts found in the works of the theater directors Constantin Stanislavski, Jerzy Grotowski and Peter Brook. Their principles and process converge to an intersection: what Grotowski named organic pole of the acting techniques. This research not only works on theprocess strictly linked to the voice and the word, but also analyzes the relation between the acting totality and the work about the vocal action among each of those directors. From an organic perspective, we intend to analyze the principles and process of the vocal action in the work of the actor. We also intend to compare the approach of those directors. Besides identifying and analyzing the amalgam of vocal action with the concepts linked to organicity in the work of those directors, thefollowing central points are studied: i) the pragmatic and conceptual differences that could be raised in the vocal action approach (and their determinants) related to the principles that guide those directors work; ii) how a specific principle of work, which is pointed by a specific director, performs or could perform in the work of the other directors. In order to develop this discussion, a comparative work is done, emphasizing similarities and contrasts regarding the relation with public, theapproach with the musicality of the voice, the notion of contact and character, by clarifying those directors focus of interest and the basic principles for the vocal action. | pt_BR |
dc.description.resumo | O território de investigação desse trabalho é a ação vocal. O tema é analisado no trabalho dos diretores Constantin Stanislavski, Jerzy Grotowski e Peter Brook cujos procedimentos e princípios convergem para um ponto de interseção: o que Grotowski nomeou de polo orgânico das técnicas de atuação. A pesquisa investiga não somente os procedimentos ligados estritamente à voz e a palavra, mas buscatambém relacionar, em cada um desses diretores, a pesquisa sobre a totalidade da atuação com o trabalho sobre a ação vocal. O intento é o de analisar, a partir / através de uma perspectiva orgânica, os princípios e procedimentos da ação vocal no trabalho do ator e realizar um estudo comparativo a partir da abordagem desses diretores. Além de identificar e analisar a amálgama da ação vocal juntamente com os conceitos que se relacionam à organicidade no trabalho desses diretores, adissertação se debruça sobre duas questões centrais: Que diferenças conceituais e pragmáticas podem ser destacadas na abordagem da ação vocal (e suas partes constituintes) em relação aos princípios que balizam o trabalho desses diretores? Como determinado principio de trabalho, evidenciado por determinado diretor, opera, ou pode operar, no trabalho dos outros diretores? Com o intuito de aprofundar essadiscussão, é realizado um estudo comparativo que põe em destaque asaproximações e distanciamentos que tangem a relação com o público, o trato com a musicalidade da fala, a noção de contato e personagem, evidenciando tanto o foco de interesse desses diretores quanto princípios fundamentais para a ação vocal. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject | Grotowski | pt_BR |
dc.subject | Stanislavski | pt_BR |
dc.subject.other | Voz | pt_BR |
dc.subject.other | Expressão vocal (Encenação) | pt_BR |
dc.subject.other | Stanislavski, Konstantin, 1863-1938 Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro | pt_BR |
dc.subject.other | Atores Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Representação teatral Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Brook, Peter, 1928- Critica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Grotowski, Jerzy, 1933-1999 Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.title | A perspectiva orgânica da ação vocal no trabalho de Stanislavski, Grotowski e Brook | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cristiano.ata.digita.pdf | 4.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.