Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8LHFXQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.contributor.referee2Denise Tavares da Silvapt_BR
dc.creatorGraziela Aparecida da Cruzpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:31:31Z-
dc.date.available2019-08-14T04:31:31Z-
dc.date.issued2010-12-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8LHFXQ-
dc.description.abstractIn the last decade of the twentieth century, individual and collective memories have regained importance, a phenomenon identified, particularly, by the rescue of themes and characters of historical, political and artistic relevance, through literature, cinema and music. In this scenario, there is an intense production of biographical documentaries in Brazil, specially about personalities from the musical scene. In this work, some perspectives for the biographical construction on documentary films are presented. How do the filmmakers perform the task of building a character, his life, his story? What factors determine the way a biographical documentary film is produced? Finally, it is perfomed a critical analysis individual and comparative - of the biographical construction in the films Nelson Freire, by João Moreira Salles, Vinicius, by Miguel Faria Jr. and Cartola Music for the eyes, by Hilton Lacerda and Lírio Ferreira.pt_BR
dc.description.resumoA última década do século XX registra a revalorização da memória individual e coletiva, fenômeno identificado, particularmente, pelo resgate de temas e personagens de importância histórica, política e artística, por meio da literatura, do cinema e da música. Nesse cenário, destaca-se a intensa produção de documentários biográficos, no Brasil, em especial, sobre personalidades da cena musical. Nesta dissertação, são analisadas algumas perspectivas para a construção biográfica no cinema documental. De que modo os cineastas executam a missão de construir um personagem, sua vida, sua história? Que fatores determinam a forma como se realiza um filme documentário biográfico? Ao final, é feita uma análise crítica individual e comparativa da construção biográfica nos filmes Nelson Freire, de João Moreira Salles, Vinicius, de Miguel Faria Jr. e Cartola Música para os olhos, de Hilton Lacerda e Lírio Ferreira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCartolapt_BR
dc.subjectbiografiapt_BR
dc.subjectViniciuspt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subjectfilmept_BR
dc.subjectNelson Freirept_BR
dc.subject.otherNelson Freire (Filme) Critica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema) História e crítica Brasilpt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherVinicius (Filme) Critica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCartola (Filme) Critica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCinema Biografiapt_BR
dc.titleA construção biográfica no documentário cinematográfico: uma análise de Nelson Freire, Vinicius e Cartola Música para os olhospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_graziela.pdf960.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.