Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8LHFXQ
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Lucia Menezes de Andrade | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Anna Karina Castanheira Bartolomeu | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Denise Tavares da Silva | pt_BR |
dc.creator | Graziela Aparecida da Cruz | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T04:31:31Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T04:31:31Z | - |
dc.date.issued | 2010-12-02 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8LHFXQ | - |
dc.description.abstract | In the last decade of the twentieth century, individual and collective memories have regained importance, a phenomenon identified, particularly, by the rescue of themes and characters of historical, political and artistic relevance, through literature, cinema and music. In this scenario, there is an intense production of biographical documentaries in Brazil, specially about personalities from the musical scene. In this work, some perspectives for the biographical construction on documentary films are presented. How do the filmmakers perform the task of building a character, his life, his story? What factors determine the way a biographical documentary film is produced? Finally, it is perfomed a critical analysis individual and comparative - of the biographical construction in the films Nelson Freire, by João Moreira Salles, Vinicius, by Miguel Faria Jr. and Cartola Music for the eyes, by Hilton Lacerda and Lírio Ferreira. | pt_BR |
dc.description.resumo | A última década do século XX registra a revalorização da memória individual e coletiva, fenômeno identificado, particularmente, pelo resgate de temas e personagens de importância histórica, política e artística, por meio da literatura, do cinema e da música. Nesse cenário, destaca-se a intensa produção de documentários biográficos, no Brasil, em especial, sobre personalidades da cena musical. Nesta dissertação, são analisadas algumas perspectivas para a construção biográfica no cinema documental. De que modo os cineastas executam a missão de construir um personagem, sua vida, sua história? Que fatores determinam a forma como se realiza um filme documentário biográfico? Ao final, é feita uma análise crítica individual e comparativa da construção biográfica nos filmes Nelson Freire, de João Moreira Salles, Vinicius, de Miguel Faria Jr. e Cartola Música para os olhos, de Hilton Lacerda e Lírio Ferreira. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cartola | pt_BR |
dc.subject | biografia | pt_BR |
dc.subject | Vinicius | pt_BR |
dc.subject | Documentário | pt_BR |
dc.subject | filme | pt_BR |
dc.subject | Nelson Freire | pt_BR |
dc.subject.other | Nelson Freire (Filme) Critica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) História e crítica Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Vinicius (Filme) Critica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Cartola (Filme) Critica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema Biografia | pt_BR |
dc.title | A construção biográfica no documentário cinematográfico: uma análise de Nelson Freire, Vinicius e Cartola Música para os olhos | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_graziela.pdf | 960.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.