Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8P5MWU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Yacy Ara Froner Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee1Boris Kossoypt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Antonio Cruz Souzapt_BR
dc.creatorGiselle de Queiroz Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:25:42Z-
dc.date.available2019-08-11T12:25:42Z-
dc.date.issued2011-04-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8P5MWU-
dc.description.abstractThe objective of this thesis is to discuss the preservation and team building processes through the case study of two conservation projects of documentary photograph collections. I was the Conservation Technical Supervisor in both of the projects. I worked with groups of young people who had no previous experience in the area. The two projects are the Vitae Project of Conservation and Preservation of the Photographic Collection of the Museum of Image and Sound in São Paulo, S.P. (2004-2006) and the Preservation Project of the Photo Collection from the Wanda Svevo Historical Archive, that belongs to the Bienal de São Paulo(2007-2008).The purpose of this research is to consider the ongoing training of assistants, technicians and conservators/restorers who are committed to the job regardless of their level of education, chosen career path, length of contract or position on the team. The argument of this thesis is that in any project, the commitment of the team members should stimulate notonly the interest in learning and replicating technical solutions, but also their participation in the preservation project with critical thinking.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo discutir o processo de preservação e formação de equipes a partir do estudo de caso de dois projetos de conservação de acervos documentais de fotografia, cuja equipe integrei como supervisora técnica de conservação, trabalhando com grupos de jovens que até então nada conheciam da área. São eles o Projeto Vitae de Conservação e Preservação do Acervo Fotográfico do Museu da Imagem e do Som de São Paulo MIS-SP (2004-2006) e o Projeto de Preservação da Coleção Fotográfica do Arquivo Histórico Wanda Svevo, da Fundação Bienal de São Paulo (2007-2008).A proposta desta pesquisa é pensar a prática contínua da formação de assistentes, técnicos e conservadores/restauradores críticos e comprometidos com o trabalho, independente de seu nível de formação, pertencimento ao quadro institucional, temporariedade do trabalho ou hierarquia. Defende-se aqui a ideia de que, em qualquer projeto, o envolvimento deve promover não apenas a ação de pessoas empenhadas em conhecer e replicar soluções técnicas, mas sua inserção na proposta de preservação com pensamento ativo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectconservação e restauraçãopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectdocumentos arquivísticospt_BR
dc.subject.otherFotografia Conservação e restauraçãopt_BR
dc.subject.otherGrupos de trabalhopt_BR
dc.subject.otherConservação e restauraçãopt_BR
dc.subject.otherDocumentos arquivísticos Conservação e restauraçãopt_BR
dc.titleEducação como meio, preservação como fim: estudo sobre equipes de conservação de acervos fotográficospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_gisellerocha_2011_final.pdf8.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.