Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisco Carlos de Carvalho Marinhopt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Antonio Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Jalver Machado Bethonicopt_BR
dc.creatorMarcos Andre Penna Coutinhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T04:26:07Z-
dc.date.available2019-08-13T04:26:07Z-
dc.date.issued2011-07-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYP-
dc.description.abstractThe goal of this dissertation is to establish similarities and differencesbetween the language of cinema and the language of digital games. To do this, first, we studied the historical development of computer language, the basis of all digital information systems.To study the language of film and the game was held a comparativeresearch from case studies of some works, notably: the movie "Rear Window" and "The Birds" of director Alfred Hitchcock, considered as representative the classic structure of the film, and games "Alone in the Dark" and "Follout3." the theoretical on the cinema and digital game was articulated from the works of authors like Alberto Lucena Junior, Pier Paolo Passolini, Julio Plaza, Claudia Gianetti, Edgar Calico, among many others.To understand whether the observations made about the similarities anddifferences between the language of film and digital games have some practical functionality, developed a document "game design" game "Crazy Train." This document aims to demonstrate how was the process of creating a digital prototype of the game from the aesthetics of cinema and narrative computer language, discussed in this paper and applied to the construction of the game.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação é estabelecer aproximações edistanciamentos entre a linguagem do cinema e a linguagem dos jogos digitais. Para tal, primeiro, estudou-se sobre o desenvolvimento histórico da linguagem computacional, base de todos os sistemas informativos digitais. Para o estudo da linguagem do cinema e do jogo, realizou-se uma pesquisa comparativa a partir do estudo de casos de algumas obras, em especial: os filmes Janela indiscreta e Os pássaros, do cineasta Alfred Hitchcock, considerado como representante da estrutura clássica de do cinema, e os jogos Alone in the Dark e Follout3.O referencial teórico sobre o cinema e o jogo digital foi articulado a partirdas obras de autores como Alberto Lucena Junior, Píer Paolo Passolini , Júlio Plaza, Cláudia Gianetti, Edgar Morim, entre vários outros.Para se compreender se as observações elaboradas sobre as aproximações e distanciamentos entre a linguagem do cinema e a dos jogos digitais possuem alguma funcionalidade prática, desenvolveu-se um documento do game design do jogo Trem de Doido. Este documento pretende demonstrar como se deu o processo de criação deum protótipo de jogo digital a partir da estética narrativa do cinema e da linguagem computacional, discutidas nesta dissertação e aplicadas na construção do referido jogo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectlinguagem computacionalpt_BR
dc.subjectlinguagem cinematográficapt_BR
dc.subjectjogo digitalpt_BR
dc.subject.otherLinguagem cinematográficapt_BR
dc.subject.otherLinguagem de programação (Computadores)pt_BR
dc.subject.otherJogos eletrônicospt_BR
dc.subject.otherCinema Estéticapt_BR
dc.titleO jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacaofinal.pdf11.12 MBAdobe PDFView/Open
anexodocdesigntremdedoido.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.