Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8R8LVY
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Instalação: espaço e tempo |
Authors: | Luciana Bosco e Silva |
First Advisor: | Stephane Denis Albert Rene Huchet |
First Referee: | Renata Moreira Marquez |
Second Referee: | Patricia Dias Franca |
Third Referee: | Almerinda da Silva Lopes |
metadata.dc.contributor.referee4: | Marilia Andres Ribeiro |
Abstract: | A pesquisa Instalação: espaço e tempo é uma reflexão histórico-crítica sobre o fazer artístico da Instalação, problematizando a questão da efemeridade da obra, de sua mutabilidade a cada nova montagem e com isso, suas particularidades como obra a ser experimentada em espaço-tempo específico. Para problematizar a relação espaço-temporal na Instalação, parte-se de obras efêmeras por excelência, seja em sua natureza, obras feitas a partir de materiais perecíveis ou mesmo obras de caráter temporário, assim como obras in situ e suas relações particulares com o local instalado. Essas questões espaço-temporais são trabalhadas tanto em obras produzidas para espaço fechados, galerias e/ou museus, como obras em espaços abertos, onde a relação com o espaço, muitas vezes faz parte da obra, como são os casos das Land Art, assim como de Intervenções Urbanas. Questiona-se também neste trabalho, a validação da exposição dessas obras fora dos critérios adotados pelo artista ao criá-las, destacando ainda a questão espaço-temporal da obra e a própria recriação da mesma em cada nova montagem. A reflexão aqui apresentada se dá no diálogo entre o objeto de arte e o observador, que no caso da Instalação é agente ativo como complemento vivo da própria obra, onde a fruição do mesmo é essencial para a própria existência da obra em inúmeros casos. A Instalação: espaço e tempo é, portanto, resultado de pesquisa que busca refletir sobre o espaço, o vazio e o tempo, e como estes são questões essenciais na poética da Instalação. |
Abstract: | The research Installation: space and time, its a historical and critical reflection about the different aspects of Installation Art; its ephemeral and mutant characteristics at each different exhibition, and with that it´s particularities as a piece that it´s experimented on specific space and time. To question the relationship of space-time on Installation Art, these work will use Installation that are ephemeral by its nature, as ones that are made by perceives materials and also the ones that are made as temporary pieces, as well in situ Installation Art and its particularities with the space in which the piece is installed. This issues of space and time are seen here on indoor Installation pieces as well on outdoor pieces, in which the space itself is part of the piece, as are the cases on Land Art as well on Urban Intervention. This work also question the validation of an exposition of this way of art, out of the criterion chosen by the artist at the moment of its creation, accentuating the subject of its space and timing and the reproduction of the art work at any new exhibition. The reflection that this work intends to do, its based on the dialogue between the art object and the observer, witch is, in the case of Installation art, an active agent in the complement of the work itself, where the joy of the pure essence of the work its, in many cases, absolutely necessary for the real existence of it. The Installation Art: space and time, is therefore, the result of a research that does a reflection about how important emptiness, time and space are to the real meaning of Installation Art. |
Subject: | Instalações (Arte) Espaço e tempo em arte Arte moderna Séc XX |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8R8LVY |
Issue Date: | 30-Oct-2011 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_pdf.pdf | 8.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.