Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Z
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
Authors: Eduardo Dias Fonseca
First Advisor: Evandro Jose Lemos da Cunha
First Referee: Ana Lucia Menezes de Andrade
Second Referee: Miriam de Souza Rossini
Abstract: As constantes e rápidas transformações no mundo contemporâneo geram movimentos relacionados com a globalização econômica que atuam no mundo de maneira relacional com os movimentos da cultura, tangenciando o conceito de mundialização. O hibridismo, alimentado pela maior interpenetração das culturas, é visualizado em níveis globais redimensionando as narrativas do nacional. O ciclo do Cinema da Retomada no Brasil, durante os anos 1990, apresenta características da mundialização cultural que se atualizam na narrativa. O fim da Embrafilme e o surgimento de um dispositivo legal (Lei do Audiovisual) apontam para uma nova fase dentro da cinematografia produzida no Brasil. Na análise dos filmes Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), direção de Carla Camurati; Terra estrangeira (1995), direção de Walter Salles e Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), direção de Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), direção de Paulo Caldas e Lírio Ferreira; Hans Staden (1999), direção de Luis Alberto Pereira, e Cronicamente Inviável (1999), direção de Sérgio Bianchi, aparecem aspectos da interpenetração do devir mundo no devir Brasil e vice-versa. A observância das distintas fases do cinema realizado no Brasil e da antropofagia, ambas convertidas em patrimônio cultural da nação, entram em negociação com o Cinema proposto pelo Ciclo da Retomada.
Abstract: The constant and rapid changes in the contemporary world generate movements related to the globalization of the economies that operate in the world in a relational manner with the movements of culture. Hybridism, fueled by greater interpenetration of cultures, takes global levels redimensioning national narratives. The cycle of Cinema da Retomada, that took place in Brazil during the 1990s, has characteristics of the mondialisation of culture that are connected to the transnational narratives. The fall of Embrafilme and the new legal apparatus (Lei do Audiovisual), establish a new phase in the film production in Brazil. When analyzing films such as Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), directed by Carla Camurati; Terra Estrangeira (1995), directed by Walter Salles and Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), directed by Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), directed by Lírio Ferreira and Paulo Caldas; Hans Staden (1999) directed by Luis Alberto Pereira, and Cronicamente Inviável (1999), directed by Sérgio Bianchi, it is possible to find aspects of the interpenetration of the becoming world in the becoming Brazil and vice versa. The observing of the different moments of the Brazilian Cinema and the Antropofagia movement led by Oswald de Andrade during the 1920´s, both seen as cultural asset of the nation, could be found in negotiation with the films produced during the Cinema da Retomada.
Subject: Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema Brasil História
Cinema novo
Critica cinematografica
Multiculturalismo
Cinema e globalização
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Z
Issue Date: 31-Aug-2012
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eduardo_dias_fonseca___cd_entregue_eba.pdf447.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.