Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-97NQGL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Kraiserpt_BR
dc.contributor.referee1Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.contributor.referee2Adolfo Enrique Cifuentes Porraspt_BR
dc.contributor.referee3Ronan Cardozo Coutopt_BR
dc.contributor.referee4Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.creatorLuis Moraes Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T05:35:29Z-
dc.date.available2019-08-11T05:35:29Z-
dc.date.issued2012-11-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-97NQGL-
dc.description.abstractBy combining the terms photography and motion, within its wide range of hues, we aim to investigate and understand the context of poetic images resulting from experimental production processes. We start with the examination of its characteristics that constitute conventional assumptions, such as the properties contained in the fixity of the image in relation to moving bodies, the characteristics that link visual signs to the perception of reality through a linear flow of time, and the automatic ability of operating the apparatus in accordance with these assumptions. Then, outlined a historical scenario with apparatuses and factors involved in imaging techniques, relating them to their insertion in the history of art, specifically highlighting artists and photographers who brought the issue of moving to the center of their research, to be able to investigate and demonstrate structural differences. These differences are found both from an operational standpoint as from philosophical, as well, revealed between conventional photography and experimentalism, to the point of subverting much of its assumptions. We also seek to present and comment on works of contemporary poetics whose approach is based on the shown issues between photography and motion, in an attempt to delineate whether there is a relationship with the historical production.pt_BR
dc.description.resumoAo combinar os termos fotografia e movimento, em sua ampla gama de matizes, busco investigar e compreender o contexto poético de imagens resultantes de processos de produção experimentais. Parto do exame de características que se estabelecem como pressupostos da fotografia, tais como as propriedades contidas na fixidez da imagem em relação ao movimento, as características que vinculam o signo visual à percepção da realidade em um fluxo de tempo linear, o funcionamento automático dos aparatos em concordância com estes pressupostos. Delineio então um recorte histórico de experimentações com aparatos e dos fatores implicados na produção de imagens técnicas, relacionando-os à sua inserção na história da arte, destacando especificamente artistas e fotógrafos que trouxeram a questão do movimento para o centro de suas pesquisas, com o objetivo de investigar e demonstrar diferenças estruturais, tanto do ponto de vista operacional quanto filosófico, entre o processo de fotografia convencional e os experimentalismos, ao ponto de questionar alguns de seus pressupostos. Busco também apresentar e comentar acerca de um conjunto de obras poéticas contemporâneas cujo enfoque se baseia ou pode ter derivado de questões nascidas de investigações históricas entre fotografia e movimento, na tentativa de traçar vínculos com esta produção.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografia e movimentopt_BR
dc.subjectCâmera de fendapt_BR
dc.subjectFotografia e artept_BR
dc.subjectCronofotografiapt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherPercepção visualpt_BR
dc.subject.otherCronofotografiapt_BR
dc.subject.otherMovimentopt_BR
dc.titleFotografia e(m) movimento: poéticas da locomoção na fixidez da imagempt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_luis_moraes_coelho.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.