Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-986FYP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wanda de Paula Tofanipt_BR
dc.contributor.referee1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee2Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.creatorMarcelo Albuquerque Correapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:57:37Z-
dc.date.available2019-08-09T18:57:37Z-
dc.date.issued2013-04-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-986FYP-
dc.description.abstractThis dissertation has as main objective research the study of color in art, by the aesthetic and historical point of view. Searching introduce the fundamental concepts, consecrated schools and reference artists, constitute the first pillar of the method of study in development, called for me Color Laboratory. The theoretical corpus aims to objectify the importance of knowing the color for the painter or painting student, presenting the particularities, complexities and characters in the vast field of color in the arts. The reading covers various aspects of art historical eras, from theories of color in ancient Greece, Rome, Middle Ages, Renaissance, Baroque, Neoclassicism, Romanticism and modern art. Finally, this dissertation aims to punctuate coloristic axes in contemporary art. However, it is possible to detect, in actuality, the reflections of color thought reverberated through centuries of history.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como principal objetivo pesquisar o estudo da cor na arte, do ponto de vista estético e histórico. Busca apresentar os conceitos fundamentais, as escolas consagradas e os artistas de referência, constituindo o primeiro pilar do método de estudo em desenvolvimento, batizado por mim de Laboratório de cor. O corpus teórico visa objetivar a importância do conhecimento da cor para o pintor, ou estudante de pintura, apresentando as particularidades, complexidades e personagens do vasto campo da cor nas artes plásticas. A leitura aborda diversos aspectos das eras históricas artísticas, desde as teorias da cor na Grécia antiga, Roma, Idade Média, Renascimento, Barroco, Neoclassicismo, Romantismo e arte moderna. Por fim, esta dissertação pretende pontuar eixos coloristas na arte contemporânea. Porém, é possível detectar, na atualidade, os reflexos do pensamento da cor reverberados por séculos de história.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpt_BR
dc.subjectHistória da Artept_BR
dc.subjectPedagogia da corpt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subject.otherCor na artept_BR
dc.subject.otherArte Históriapt_BR
dc.subject.otherEsteticapt_BR
dc.subject.otherCorpt_BR
dc.subject.otherCromáticapt_BR
dc.titleLaboratório de cor: paradigmas do estudo da cor na contemporaneidadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_marcelo_albuquerque.pdf10.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.