Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EGH8G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Barreto Hildebrandopt_BR
dc.contributor.referee1Maria Beatriz Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee2Marcelino Rodrigues da Silvapt_BR
dc.creatorElise Tuma Vieira dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T06:56:51Z-
dc.date.available2019-08-14T06:56:51Z-
dc.date.issued2013-07-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EGH8G-
dc.description.abstractThis dissertation intends to investigate Documentary Theatre, itsconcept, origin context and, more specifically, the use it makes of oralhistory and autobiography. The study starts with a bibliographic surveywhich emphasizes North American and British publications about thetheme, maps certain aspects that are usually present in this kind of theatre, and focuses in two main ones (autobiography and oral history), giving significant examples of them. It discusses the importance of rescuing oral narratives in contemporary life; the dialogue established between theatre artists and a chosen social group as a way of stimulating, producing and using oral history in documentary theatre; the presence of autobiography in this kind of theatre as a non-individualistic way of expressing subjectivity in contemporary society and documentary theatre as an artistic way of expressing social memory.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação se propõe a investigar o Teatro Documentário,sua conceituação, contextualização de suas origens e, mais especificamente, a utilização que o mesmo faz da história oral e da autobiografia. O estudo parte de um levantamento bibliográfico com ênfase em publicações norteamericanas e britânicas sobre o tema, passa por um mapeamento de alguns aspectos geralmente presentes na modalidade teatral em questão, para focar dois principais (história oral e autobiografia) e exemplos significativos que os evidenciem. Discute a importância do resgate da narrativa oral na contemporaneidade; o diálogo de artistas teatrais com um grupo social em questão como forma de estímulo, produção e utilização da história oral no teatro documentário; a presença da autobiografia nesta modalidade teatral como forma de expressão não-individualista da subjetividade na sociedade contemporânea e o teatro documentário como uma forma artística de expressão da memória coletiva.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória oralpt_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectTeatro documentáriopt_BR
dc.subject.otherHistória oralpt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.subject.otherAutobiografiapt_BR
dc.subject.otherTeatro e sociedadept_BR
dc.titleHistória oral e autobiografia no teatro documentáriopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_para_grafica.pdf609.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.