Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHFGL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wanda de Paula Tofanipt_BR
dc.contributor.referee1Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Patricia Dias Francapt_BR
dc.creatorLeticia Weiduschadtpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T19:58:49Z-
dc.date.available2019-08-14T19:58:49Z-
dc.date.issued2012-10-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHFGL-
dc.description.abstractThis research is developed from the field of visual poetics related to the experience of my creation process. Crossed by theoretical and plastic questioning, it intends to open investigative possibilities for some relationships between the human body and photography. For this purpose, through the cartography of bodies, I analyze the changes in the notion of body ownership related to the absence of identity. Such notion promotes the research about the desire of deconstructing anatomic body parts. The deconstruction is consolidated in the fragmentation, in the metamorphosis, in the becoming animal; in conclusion, in the transgression of the canonical anthropomorphism. The experience of the view on the image and the theory of photography instrumentalize the study of the photographic gesture as a possibility of touching the materiality of the reproduction. In the wake of this touch notion, I investigate the skin as a body and photographic material wearing, as well as the limits of the encounter between image and support.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa se desdobra a partir do campo das poéticas visuais relativas à experiência de meu processo de criação. Atravessada por questionamentos teóricos e plásticos, pretende abrir possibilidades investigativas para algumas relações entre o corpo humano e a fotografia. Para tanto, traçando uma cartografia de corpos, analiso as mudanças da noção de posse corporal relacionada à ausência de identidade, noção essa que impulsiona a investigação sobre o desejo de desconstruir as formas corporais anatômicas. Tal desconstrução se consolida na fragmentação, na metamorfose, no devir-animal, em suma, na transgressão do antropomorfismo canônico. A experiência do olhar sobre a imagem e a teoria da fotografia instrumentalizam o estudo do gesto fotográfico enquanto possibilidade de um toque à materialidade da ampliação fotográfica. Em decorrência desta noção de toque, investigo o valor de pele enquanto desgaste da matéria corporal e fotográfica, assim como os limites do encontro entre a imagem e o suporte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriação artísticapt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectMaterialidadept_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subject.otherImagem (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherFigura humana na artept_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherCorpo como suporte da artept_BR
dc.subject.otherImagem corporalpt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleO corpo como laboratório de si: estudos fotográficospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_corpo_como_lab_de_si_final.pdf21.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.