Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9GGG49
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee1Alberto Ferreira da Rocha Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Angela de Castro Reispt_BR
dc.contributor.referee3Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee4Antonio Barreto Hildebrandopt_BR
dc.creatorMarcelo Farias Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T11:03:30Z-
dc.date.available2019-08-13T11:03:30Z-
dc.date.issued2013-12-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9GGG49-
dc.description.abstractIn the 1920s and 1930s, a theater group named Grêmio Dramático Familiar (Dramatic Familiar Guild) was started in Fortaleza, Ceará, which revolutionized the theater movement, arousing the true theater from Ceará. Before that, one used to think the lack of theatrical activity and audience attendance was due to the lack of a well structured playhouse, but in practice, that proved not to be true. It was with Car-los Câmara Theater, staging his texts A Bailarina, O Casamento da Peraldiana, Zé Fidelis, O Calú, Alvorada, Os Piratas, Pecados da Mocidade, O Paraíso, Os Coris-cos that the city consecrated its presence and applause. They were musicals, of the burleta kind, quick comic skits presented in an improvised little theater away from downtown, but which magnetized their contemporaries, who saw themselves portrayed on stage through a typically picturesque language from Ceará. Devoid of artistic ambitions, Carlos Câmara kept following the footsteps of his master Arthur Azevedo, and writing for a certain cast, the talented components of the Grêmio Dramático Familiar.pt_BR
dc.description.resumoNos anos de 1920 e 1930 surgiu em Fortaleza, Ceará, um grupo de teatro, o Grêmio Dramático Familiar, que revolucionou o movimento teatral, fazendo surgir o verdadeiro teatro cearense. Antes se pensava que a falta de atividade teatral e apoio do público se devia à falta de uma casa de espetáculos realmente bem instalada, mas isso se provou, na prática, não ser verdadeiro. Foi com o teatro de Carlos Câ-mara, encenando seus textos A Bailarina, O Casamento da Peraldiana, Zé Fidelis, O Calú, Alvorada, Os Piratas, Pecados da Mocidade, O Paraíso, Os Coriscos que a cidade consagrou o teatro, com sua presença e seu aplauso. Eram espetáculos musicais, do gênero burleta, apresentados num teatrinho improvisado fora do centro da cidade, mas que magnetizou seus contemporâneos, que se viram retratados em cena numa linguagem pitoresca e tipicamente do Ceará. Desprovido de ambições artísticas, Carlos Câmara seguia os passos de seu mestre Arthur Azevedo, e escre-via para um elenco certo, os talentosos componentes do seu Grêmio Dramático.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCarlos Câmarapt_BR
dc.subjectPeraldinapt_BR
dc.subjectTeatro cearensept_BR
dc.subject.otherTeatro Cearápt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiropt_BR
dc.subject.otherCâmara, Carlospt_BR
dc.subject.otherTeatro musicalpt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherGrupo Grêmio Dramático Familiarpt_BR
dc.titleEra uma vez um grêmio: o teatro musical de Carlos Câmara e a construção do teatro cearensept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marcelo_tese_final_para_deposito_1_12.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.