Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-8SVPXX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Regina Lucia Peret Dell Isolapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Aparecida da Matapt_BR
dc.contributor.referee2Carla Viana Coscarellipt_BR
dc.creatorAna Karla de Carvalho Sousapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:26:10Z-
dc.date.available2019-08-09T13:26:10Z-
dc.date.issued2010-05-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-8SVPXX-
dc.description.abstractIn this research, we have investigated the treatment given to the news in the newspaper of the Portuguese language textbooks for the third and fourth cycles of elementary school. We have examined the proposed reading of selected stories by authors of five collections for teaching 5th to 8th grade according to the approved National Program of Textbooks(PNLD/2008). We analyze the treatment given to this genre, investigating the nature of the activities presented in these collections and trying to assess whether the proposed reading contribute to achieving the goals set in the Portuguese National Curricular Parameters that focus this subject. The analysis of the corpus of this research is founded, primarily, on the assumptions of the bakhtinian theory of genres and authors of Text Linguistics. The characterization of the news is based on seminal studies such as Lage (1979, 2006), Miotto (2003), van Dijk (2002), Bonini (2002), and others, aiming at the production, reception and function of this genre in the journalistic field. According to the postulates of Schneuwly and Dolz (2004), we believe that genres in the school context become a communication tool, and the purpose of teaching and learning. The results indicate that the formal structure of the news and its language features in the activities suggested in the collections examined are prioritized over the discursive function of this genre. In this research, we have found that, in general, whether in greater or lesser extent, there is commitment of the authors of these collections in achieving the goals recommended by the Curricular Parameters for the teaching of ortuguese Language. The results also show that it is necessary to improve the proposed reading of the news so that such proposals could truly contribute to the formation of readers of that particular genre.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, investigamos o tratamento dado à notícia de jornal em livros didáticos de Língua Portuguesa para o terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Foram analisadas propostas de leitura de notícias selecionadas por autores de cinco coleções didáticas de 5ª a 8ª série aprovadas no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD/2008).Buscamos verificar o tratamento dado a esse gênero, investigando a natureza das atividades apresentadas nessas coleções e procurando avaliar se as propostas de leitura contribuem para a consecução dos objetivos de Língua Portuguesa previstos nos Parâmetros CurricularesNacionais que tratam dessa disciplina. A análise do corpus desta pesquisa sustenta-se, prioritariamente, nos pressupostos da teoria bakhtiniana de gêneros e em autores da Linguística Textual. A caracterização da notícia fundamenta-se em estudos basilares como osde Lage (1979, 2006), Miotto (2003), van Dijk (2002), Bonini (2002), e outros, voltados para a produção, a recepção e o funcionamento desse gênero na esfera jornalística. Em ressonância aos postulados de Schneuwly e Dolz (2004), acreditamos que os gêneros, no contexto escolar, tornam-se, além de instrumento de comunicação, objeto de ensino/aprendizagem. Os resultados indicam que a estrutura formal da notícia e sua linguagem característica são priorizadas nas atividades sugeridas nas coleções analisadas em detrimento do funcionamentodiscursivo desse gênero. De modo geral, constatamos, nesta investigação, que, em maior ou menor medida, há empenho dos autores dessas obras em atingir os objetivos preconizados pelos Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa. Os resultados revelam também que ainda há necessidade de se aprimorar as propostas de leitura da notícia a fim de que tais propostas possam verdadeiramente contribuir para a formação de leitores competentes desse gênero específico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivros didáticospt_BR
dc.subjectjornais e livrospt_BR
dc.subjectteoria bakhtiniana de gênerospt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherJornais na educaçãopt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.subject.otherJornalismo Linguagempt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO gênero notícia de jornal em livros didáticos de língua portuguesapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1240m.pdf5.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.