Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-8T7MYW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Reinildes Diaspt_BR
dc.contributor.referee1Regina Lucia Peret Dell Isolapt_BR
dc.contributor.referee2Solange Aranhapt_BR
dc.creatorJuliana Guimaraes Rodrigues Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T06:44:54Z-
dc.date.available2019-08-14T06:44:54Z-
dc.date.issued2009-08-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-8T7MYW-
dc.description.abstractESP - English for Specific Purpose - is known in Brazil as inglês instrumental. Its main objective is teaching foreign language to meet students specific purposes. In this study, it is reading comprehension of research article introductions from the English test of the NationalAssociation of Graduation and Research in Business - ANPAD. This research analyzes the rhetorical-discursive organization of research article introductions, using the model proposed by Swales and Feak (1994) as its analysis tool. Supported by the research method known asfocused description (LARSEN-FREEMAN; LONG, 1999), we analyzed a corpus composed of 9 texts from the English test of ANPAD. As the objective was to verify the appropriateness of the model and analyze the liguistic markers in each movement from a microstructure level,three analyses were conducted: a rhetorical synthesis of introductions, a graphical analysis of the rhetorical movements and a linguistic-discursive analysis. The results show a partial application of the model according to the authors proposal. Results also show that the linguistic evidences have not always matched the movement proposed by the model. Thegraphical analysis of rhetorical movements allowed us to create the analysis parameters of movements considering five components: occurrence, frequency, extension, sequence and position. The graphical resource to reading comprehension has become a strategic itembecause it has allowed us to have a new view of the genre research article introductions. This study has a pedagogical purpose and its findings can help mainly teachers who are interested in this test.pt_BR
dc.description.resumoO ESP - English for Specific Purpose - é conhecido no Brasil como inglês instrumental sendo seu principal fundamento o ensino de uma língua estrangeira para atingir objetivos específicos do aluno, que no caso deste estudo é a compreensão de textos escritos do gênero introdução do artigo de pesquisa oriundos da prova de inglês da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração - ANPAD. Esta pesquisa analisa a organização retóricodiscursivadas introduções do artigo de pesquisa tendo como ferramenta de análise o modelo proposto por Swales e Feak (1994). Apoiado pelo método de pesquisa da descrição focalizada (LARSEN-FREEMAN; LONG, 1999), analisamos um corpus formado por 9 textos da provade inglês do teste ANPAD. Com o objetivo de verificar a adequação do modelo e analisar no nível microestrutural os marcadores lingüísticos presentes em cada movimento, foram realizados três tipos de análise: síntese retórica das introduções, análise gráfica dos movimentos retóricos e análise linguístico-discursiva. Os resultados indicam uma aplicação parcial do modelo, de acordo com a proposta dos autores. Os resultados mostram também que as evidências linguísticas nem sempre correspondiam ao movimento determinado pelo modelo. A análise gráfica dos movimentos retóricos nos proporcionou a criação deparâmetros de análise dos movimentos em termos de ocorrência, frequência, extensão, sequência e posição. O recurso gráfico a compreensão do processo escrito tornou-se um elemento estratégico, pois possibilitou um novo olhar em relação à introdução do artigo depesquisa. Este estudo é voltado para fins pedagógicos e seus resultados podem auxiliar principalmente os professores que tenham interesse nesse teste.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectanálise linguístico-discursivapt_BR
dc.subjectsíntese retórica das introduçõespt_BR
dc.subjectinglês instrumentalpt_BR
dc.subjectdescrição focalizadapt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherCompreensão na leiturapt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensino Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherPublicações científicaspt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Testespt_BR
dc.subject.otherANPADpt_BR
dc.titleUm novo olhar às introduções do artigo de pesquisa da prova de inglês do teste ANPAD em um contexto de ensino instrumentalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1260m.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.