Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-974H6D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renato de Mellopt_BR
dc.contributor.referee1Melliandro Mendes Galinaript_BR
dc.contributor.referee2Dylia Lysardo Diaspt_BR
dc.contributor.referee3Luiz Francisco Diaspt_BR
dc.contributor.referee4Francisco Alves Filhopt_BR
dc.contributor.referee5Francisco Laerte Juvencio Magalhaespt_BR
dc.creatorJoao Benvindo de Mourapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T10:46:59Z-
dc.date.available2019-08-11T10:46:59Z-
dc.date.issued2012-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-974H6D-
dc.description.abstractThis work aims at examining the main argumentative strategies issued in the discourses conveyed in editorials published in the newspaper Meio Norte, from the state of Piauí, from 2007 to 2010. Our purpose is to unveil the construction of the various ethé projected by this means of communication and its bonding to the State Government, and to observe the emotional effects produced through its logos. We also aim at understanding the opinion discourse facets in printed journalism from Piauí, demonstrating, in the contact among interlocutors, the enunciators imposition and their ways of sensitizing the target audience in order to engender meaning, space and power in the society from Piauí. Our theoretical framework is based on the Semiolinguistics Theory by Charaudeau (1983, 1992, 2009) and on the Discourse Argumentative Analysis proposed by Amossy (2006), and also with the support of Aristotles Rhetoric (1998) and the contributions of Maingueneau (1997, 2004), and Bakhtin (1988, 2003), among others. In the methodological area, our research is essentially qualitative and interpretive. The analysis pointed out that the newspaper Meio Norte articulates a speech project ruled by contractual norms of language practiced by an editor in order to target and please, at the same time, readers, the State Government, and the society as a whole. For that, it produces a discursive enactment from a logos that allows the construction of credibility and identification images (ethé) using, as an artifice, an attempt to sensitize (pathos) its audience. This thesis has, therefore, the intention of demonstrating the ideological character of media discourses, contributing to a practice of contextualized and critical reading.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é analisar as principais estratégias argumentativas veiculadas através dos discursos contidos nos editoriais do jornal Meio Norte, do estado do Piauí, no período de 2007 a 2010. Buscamos, com isso, desvelar a construção dos diversos ethé projetados por esse veículo de comunicação e sua vinculação com o governo do estado, além de observar os efeitos patêmicos produzidos através do logos. Ao mesmo tempo, procuramos compreender as facetas do discurso de opinião no jornalismo impresso piauiense explicitando, no contato entre os interlocutores, a imposição dos enunciadores e suas formas de sensibilizar seu público alvo e produzir emoções, no intuito de engendrar sentidos, espaços e poderes na sociedade piauiense. Nossa base teórica partiu da Teoria Semiolinguística de Charaudeau (1983, 1992, 2009) e da Análise Argumentativa do Discurso proposta por Amossy (2006), tendo ainda como suporte a Retórica de Aristóteles (1998) e as contribuições de Maingueneau (1997, 2004), Bakhtin (1988, 2003), dentre outros. No campo metodológico, nossa investigação possui um cunho essencialmente qualitativo e interpretativo. A análise indicou que o jornal Meio Norte articula um projeto de fala regido por normas contratuais de linguagem que é colocado em prática por um editorialista com o objetivo de atingir e agradar, ao mesmo tempo, seus leitores, o governo do estado e a sociedade piauiense. Para tanto, produz uma encenação discursiva a partir de um logos que permite a construção de imagens (ethé) de credibilidade e identificação utilizando, ainda, como artifício, a tentativa de emocionar (pathos) o seu auditório. Esta tese possui, portanto, a intenção de explicitar o caráter ideológico dos discursos midiáticos, contribuindo, assim, para uma prática de leitura crítica e contextualizada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMídiapt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectSemiolinguísticapt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectArgumentaçãopt_BR
dc.subjectEditorialpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherTextos jornalísticospt_BR
dc.subject.otherMeio Norte (Jornal)pt_BR
dc.subject.otherJornais brasileirospt_BR
dc.subject.otherSemióticapt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherComunicação de massapt_BR
dc.subject.otherRedação de textos jornalisticospt_BR
dc.subject.otherDiscurso jornalísticopt_BR
dc.titleAnálise discursiva de editoriais do jornal Meio Norte, do Estado do Piauí: a construção de imagens e as emoções suscitáveis através da argumentaçãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_jo_o_benvindo_de_moura.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.