Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9PP3A
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Lyslei de Souza Nascimento | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Georg Otte | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Claudia Cristina Maia | pt_BR |
dc.creator | Andre de Souza Pinto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T02:12:44Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T02:12:44Z | - |
dc.date.issued | 2016-03-07 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9PP3A | - |
dc.description.abstract | The present dissertation, which analyzes the novel Galileia (2009), by Ronaldo Correia de Brito, has as its main objective to study the familiar genealogy fictionalized by the writer. In this work the history of the Rego Castro family is examined, set in Galileia, besides other Britos texts. In Galileia, the writer appropriates the biblical text, rewriting and modifying it. The myths of the back country environment, such as the stories recovered from its traditions, are in conformity with Britos narrative, composingthe structure and the warp of it. The genealogic analysis of the Rego Castro family allows us to establish links between Britos novels and tales, whose familiar stories, with reports, ruined houses or families, are remarkable. The novel Galileia is characterized, still, by the possibility of leaving a glimpse of self-awareness and selfreflexivity which, in the references to the act of rewriting, such as the strategy of appropriating a biblical narrative and myths from the backwoods, whose referencesintersect in the narrative, display the fictional construction of the stories told. The rewriting, citation and literary appropriation in the novel were studied, based on the theoretical assumptions of Antoine Compagnon, Umberto Eco, Michel Schneider and Ricardo Piglia. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação, ao analisar o romance Galileia (2009), de Ronaldo Correia de Brito, tem como principal objetivo estudar a genealogia familiar ficcionalizada pelo escritor. Examina-se, neste trabalho, a história dos Rego Castro, ambientada em Galileia, além de outros textos de Brito. Em Galileia, o escritor se apropria do texto bíblico, reescrevendo-o e modificando-o. Os mitos do espaço sertanejo, bem como as histórias recuperadas da tradição, conformam a narrativa de Brito e dela são estrutura e urdidura. A análise genealógica da família Rego Castro possibilita, ainda, que se estabeleçam vínculos entre os romances e os contos de Brito, cujas histórias familiares, com seusrelatos e casas ou famílias em ruínas, é notável. O romance Galileia caracteriza-se, ainda, por deixar vislumbrar a autoconsciência ficcional e a autorreflexividade que, nas referências ao ato de reescrever, assim como na estratégia da apropriação da narrativa bíblica e dos mitos do sertão, cujas referências cruzam-se na narrativa, exibem a construção ficcional das histórias narradas. A reescrita, a citação e a apropriaçãoliterária no romance foram estudadas com base nos pressupostos teóricos de Antoine Compagnon, Umberto Eco, Michel Schneider e Ricardo Piglia. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Genealogia | pt_BR |
dc.subject | Citação | pt_BR |
dc.subject | Reescrita | pt_BR |
dc.subject.other | Genealogia | pt_BR |
dc.subject.other | Familia na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Brito, Ronaldo Correia de , 1951- Galileia Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Ficção brasileira Historia e critica | pt_BR |
dc.title | Genealogias e histórias de antepassados em Galileia, de Ronaldo Correia de Brito | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
andr__de_souza_pinto___disserta__o.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.