Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9ZHKF
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Sonia Maria de Melo Queiroz | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Myriam Correa de Araujo Avila | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Maria Rita Drumond Viana | pt_BR |
dc.creator | Ana Paula Raposo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T23:06:15Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T23:06:15Z | - |
dc.date.issued | 2016-02-04 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9ZHKF | - |
dc.description.abstract | This dissertation focuses on Karen Blixens pseudonym and its consequences on thereception of Out of Africa. We support our reflections on Paratextos Editoriais, by GérardGenette. We raise a brief overview of women writers of English literature who usedmale pen names in the nineteenth and twentieth centuries. We aim to understand howeditorial features as title and cover are reflected in Out of Africa. Supported by a broadframework of memories (letters, biography, autobiography, photographs, filmadaptations etc.) we discuss the memories that Blixen kept from Africa and laternarrated in Out of Africa. We review the important texts on the subject of autorship:Roland Barthes and his essay The Death of the Author and Michel Foucault and hisWhat is an author?. In addition, we use the review of Roger Chartier about literaryproperty, in which he analyzes what Foucault calls the function-author. With the aid ofbiographical criticism, we will address Karen Blixens writer image. We'll look over herfavoritism of oral tradition and its effects in Out of Africa. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação centra-se no pseudonimato de Karen Blixen e suas consequências na recepção da obra Out of Africa. Apoiamos nossas reflexões na obra Paratextos Editoriais, de Gérard Genette. Levantamos um breve panorama de escritoras da literatura inglesa que usaram pseudônimo masculino nos séculos XIX e XX. Almejamos compreender de que maneira características editoriais como título e capa estão refletidas na obra literária Out of Africa. Pensamos no amplo arcabouço de memórias (cartas, biografia, autobiografia, fotografias, adaptações cinematográficas, etc) que amparou Blixen a narrar sua obra Out ofAfrica. Revisamos os textos importantes sobre o assunto: Roland Barthes e seu ensaio A morte do autor e Michel Foucault e seu O que é um autor?. Além destes, usamos a revisão de Roger Chartier sobre o nascimento da concepção de propriedade literária, analisando o que Foucault chama de função-autor. Com auxílio da crítica biográfica,abordamos a imagem de escritora de Blixen. Refletimos a predileção de Karen Blixen pela tradição oral e os seus efeitos em Out of Africa. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | edição | pt_BR |
dc.subject | pseudônimo | pt_BR |
dc.subject | recepção | pt_BR |
dc.subject | tradição oral | pt_BR |
dc.subject.other | Blixen, Karen , 1885-1962 Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Tradição oral | pt_BR |
dc.subject.other | Blixen, Karen , 1885-1962 Out of Africa | pt_BR |
dc.subject.other | Blixen, Karen , 1885-1962 Anônimos e pseudônimos | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura dinamarquesa História e crítica | pt_BR |
dc.title | Fora do texto, fora da terra: voz, memória e ficção em Out of Africa, de Karen Blixen | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_final_ana_raposo.pdf | 4.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.